Kultur

Laster opp med eksterne podkaster

PODKAST: I lydens gullalder tar statskanalen grep for å treffe publikum, og blar opp voksende summer for eksternt lydinnhold. – Det er viktig for NRK å hente ut det beste, forteller programredaktør Petter Wallace.

I 2020 brukte NRK 18,5 millioner kroner på lydproduksjoner fra eksterne produsenter, viser tall Vårt Land har innhentet fra statskanalen. I 2021 økte summen til 29,3 millioner. Den 13. september i år hadde summen allerede nådd 21,2 millioner kroner, og summen kommer til å vokse videre.

– Vi har store serier som kommer. Vi regner med å ha minst like høy investeringsgrad som i fjor, kanskje høyere, opplyser Petter Wallace, programredaktør for eksterninnhold i NRK.

– En god del av kraften i idéutvikling ligger ofte i de eksterne produksjonsselskapene. Det er viktig for NRK å hente ut det beste.

Og det har Wallace planer om å fortsette med.

– Om kort tid skal vi gå ut med en tydelig melding til produksjonsmiljøet med hvilke behov vi anser at vi har fremover, forteller han.

.

Nødvendige impulser

NRK er pålagt å bruke minst 40 prosent av det såkalt frie programbudsjettet for TV-programmer til eksterne produksjoner. Det slår de stortingsvedtatte NRK-vedtektene fast – med den hensikt at NRK som statskanalen også skal styrke eksterne selskaper.

I Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2021 fremkommer det at den årlige summen brukt på slike produksjoner har økt fra 325 millioner kroner i 2017 til 470 millioner kroner i 2021.

Også når det kommer til lydproduksjoner øker altså summene. Petter Wallace har ikke tallet på hvor stor andel eksterne produksjoner utgjør av alt av NRKs lydinnhold, men anslår at det for lyd generelt er betydelig lavere enn 40 prosent. For podkaster spesielt anslår han derimot at det ikke så langt unna.

– Hvorfor kjøper dere inn fremfor å lage dette innholdet internt?

– Vi gjør det også. Vi har noen fantastiske interne miljøer som leverer knallbra innhold, blant annet P3, Dokumentar og samfunn-redaksjonen og flere distriktskontorer. Men de supplerer hverandre, disse to. Som for TV ville det vært synd om ikke NRK kunne dykke ned og hente innhold og impulser fra det som foregår utenfor NRK. Slik kan vi bygge den beste innholdspakken til publikum. Det er det som er målet, sier programredaktøren.

Slik kan vi bygge den beste innholdspakken til publikum. Det er det som er målet

—  Petter Wallace, programredaktør for eksterninnhold i NRK

Gamle kjent

Flere av de innkjøpte produksjonene er det tidligere NRK-programledere som står bak: «Dynga», «Berrum og Beyer snakker om greier», «Julestemning med Live og Ronny», «Nei, nei, nei», «Sånn er du», «God bedring» og «Tomms afrikanske fortellinger».

– Hva tenker du om at folk som tidligere har vært ansatt i NRK selger innhold til dere?

– Jeg tror ikke det er så uheldig. Vi må bare forholde oss til hva enkeltpersoner ønsker å gjøre – de vil ha jobb og jobber der de føler de får uttrykt seg mest. Ideelt ønsker vi, om vi har langsiktige satsinger, at folk skal være knytta til NRK med kontrakt. Men jeg er ikke bekymret for dette. Det viktige er at de leverer, enten det er som interne eller eksterne, sier Wallace.

Han er ikke sikker på at dette nødvendigvis koster statskanalen mer.

– Å sammenligne kostnader internt og eksternt blir litt som å sammenligne epler og bananer. Vi har andre og mer omfattende forpliktelser for internansatte enn for folk som er knyttet til oss til et tidsbegrenset prosjekt.

---

NRKs eksterne lydproduksjoner

  • «Eksterne lydproduksjoner» inkluderer både direktesendt radio, podkaster og podkaster som også sendes lineært.
  • I 2020 brukte NRK 18,5 millioner kroner på eksterne lydproduksjoner.
  • I 2021 brukte NRK 29,3 millioner kroner på eksterne lydproduksjoner.
  • Hittil i 2022 har NRK brukt 21,2 millioner kroner på eksterne lydproduksjoner. Petter Wallace, sjef for eksterninnhold i NRK, opplyser at summen vil tangere 2021-summen – og trolig bli enda høyere før året er omme.

---

«Kjempeviktig»

«Vi har prøvd å bygge vaner». Slik beskriver Wallace profilen for det innkjøpte lydinnholdet.

– Vi ser at folk har lyst til å høre mer av det de har likt, kanskje enda mer enn i TV-sammenheng. Så vi har hatt en del satsinger med langsiktige perspektiver. Samtidig har vi også forsøkt å bygge noen faste flater, sånn som «Hele historien» og «Historier fra virkeligheten». Noe av det vi har lykkes best med, er Joachim Førsunds podkaster.

Førsund har laget en rekke podkaster for NRK: «Det svarte flagget», «Tobias», «Familiene på Orderud» og «Balladen om Håkon Banken». Sist ut er «Mannen i Thereses gate», en podkast om 33-årige Rustam Louis Foss som i november i fjor ble skutt og drept av politiet.

– Podkaster har blitt kjempeviktig for NRK. Det er flere og flere som lytter, særlig unge mennesker uten radioapparat. Vi er pålagt å lage innhold for alle, og dersom vi skal treffe alle, kan vi ikke bare lage ting som kommer lineært, sier NRK-podkastsjef Petter Sommer.

I 2021 var halvparten av NRKs nye podkaster eksterne produksjoner.

– Det er viktig å samarbeide med bransjen og hele tiden få et godt tilfang av ideer som passer vår innholdsprofil. NRK skal lage innhold for alle aldre og speile hele det geografiske Norge. For å klare å oppfylle oppdraget vårt, er det bra å dra veksel på eksterne produsenter. Det er ikke gitt at vi skal kjøpe så-så mye eksternt og lage så-så mye internt. Det er de beste ideene som vinner, forteller podkastsjefen.

.

Skaper muligheter

Sommer opplyser om at andelen innkjøpte podkaster som har premiere i 2022 er på drøye 30 prosent. NRK har ikke noe uttalt mål om å minke eller øke andelen – som snarere vil variere naturlig hvert år, ifølge podkastsjefen.

– Budsjettene våre ikke de samme fra år til år. Plutselig får NRK rettighetene til et sportsarrangement, og da blir muligheten for eksterne kjøp mindre. Eller så er det en TV-serie-idé som faller, og da får vi muligheten til å bruke mer penger på podkaster.

– Ville det vært mulig for dere å lage alt podkastinnhold på huset?

– Nei, det tror jeg nok ikke. Vi skal selvfølgelig ikke bestille eksternt om det finnes folk og ideer internt, men vi holder alltid døra åpen for gode ideer. Og hvis vi ser at det er stort behov for en viss type podkast, er det ikke gitt at vi har ledige folk internt. Mange er bundet opp i produksjon av andre lyd-ting, sier Sommer.

– Vi kunne ikke hatt det samme volumet hvis vi måtte lage alt internt – i hvert fall ikke i år eller neste år. Det er mange podkaster på gang i NRK Radio framover.

Les mer om mer disse temaene:

Elias Bakken Johansen

Elias Bakken Johansen

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur