Kultur

Carola Häggkvist: – Jeg var Maria Magadalena før jeg sa ja til Jesus

OLAVSFEST: Det er feil at Maria Magdalena bare var en fæl synder, mener Carola Häggkvist. Hun kjenner seg igjen i bibelskikkelsen.

– Maria Magdalena er den jeg var, før jeg sa ja til Jesus, sier Carola Häggkvist.

Hun framfører rollen som bibelskikkelsen i en konsertforestilling som urframføres under Olavsfest i Trondheim 1. august.

I en matpause mellom øvelsene forteller det svenske musikkikonet Vårt Land hvorfor hun kjenner seg igjen i Maria Magdalena, hva hun mener Jesus sa til henne på engelsk en gang i 2005, og hvordan ideen til melodiene kom til henne i Jerusalem.

For det er Häggkvist selv som står for melodiene, i et påskedrama der tekstforfatter Erik Hillestad har lagt synsvinkelen hos Maria Magdalena: Det er hun som forteller om korsfestelsen og oppstandelsen, på samme måte som Hillestad og Häggkvist gjorde Maria, Jesu mor, til jeg-forteller i julesalmen Himlen i min famn fra 1999.

Men Häggkvist kjenner seg mer igjen i den komplekse Maria Magdalena-skikkelsen, enn i Guds-moren.

---

Carola: Maria Magdalena

  • Konsertforestilling med melodier av Carola Häggkvist og tekster av daglig leder Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted.
  • Arrangementer ved Kjetil Bjerkestrand og Atle Hallstensen.
  • Urframføres med koret Aurum i Borggården i Trondheim under Olavsfest 1. august.

---

Mener alle er Maria

– Maria Magdalena kan jeg virkelig sette meg inn i. Det handler om det at Jesus ikke gjør forskjell på folk. Vi er mennesker som kan falle, som gjør feil, men når Jesus kommer med nåde og tilgivelse, blir vi fylt av kjærlighet og takknemlighet, sier Häggkvist.

Forestillingen åpner nemlig med at Maria Magdalena vasker Jesu føtter og smører ham med salve, slik også kvinnen Jesus tilgir hos Simon fariseeren gjør (Luk 7, 36-50). Hun er en kvinne uten navn, men har historisk blitt knyttet til Maria Magdalena. Og hun skal ha levd et «syndefullt» liv, ifølge Lukas. I populærkulturen framstilles hun iblant som prostituert.

– Mange gjør Maria Magdalena til den jätte-verste synderen. Men sånn ser ikke jeg henne, sier Häggkvist.

Tvert om: Alle mennesker er Maria, mener hun.

– Maria Magdalena er hver og en av oss, alle som har manglet noe, og som har sett Jesus og blitt drabbad av ham, sier Häggkvist.

31.07.22 Olavsfest, Trondheim. Bilder av Carola tatt ved Olavshallen under prøve av forestilling Maria Magdalena.

– Ingen erotikk

Selv ble Häggkvist frelst som tenåring.

– Maria var ikke den typen menneske som fra før hadde all kunnskap. Jeg kjenner meg igjen i det, jeg kommer ikke fra noe kirkelig hjem selv, men et hjem der sannhet og ekthet var viktig, sier Häggkvist.

I konsertforestillingen heter det at Maria-skikkelsen både er «skjöge, helgen og profet».

Vel så mye som Marias fortid, vektlegger tekstene Marias rolle som det første vitnet: Hun er mennesket Jesus åpenbarer seg for først. Hun er den han gir i oppdrag å fortelle de mannlige disiplene om gjenoppstandelsen (Joh 20, 10-18).

Mange gjør Maria Magdalena til den jätte-verste synderen. Sånn ser ikke jeg henne

—  Carola Häggkvist

– Det er ingen erotisk kjærlighetsrelasjon mellom de to. Men Jesus så rett gjennom denne kvinnen, han så hjertet hennes, sier Häggkvist.

Også dette kjenner artisten seg igjen i.

– Jeg har selv opplevd dette veldig sterkt, å bli rammet av «the man» som elsker meg med alt han har. Jesus snakket til meg på engelsk en gang; jeg vet ikke hvorfor han snakket engelsk. «I want to be the lover of your soul», sa han.

– Jaha. Hvordan gikk det for seg?

– Jeg har hørt Guds og Jesu røst mange ganger. Dette var i 2005. Jesus fikk en ny dimensjon for meg. Han er min herre, min frelser, min lege, min venn. Da ble han også … Jesus er min elskede, men ikke min elsker.

Taxi i Jerusalem

Men at Carola Häggkvist skulle spille rollen som Maria Magdalena, var egentlig ikke planen.

– Den første melodien kom helt naturlig da jeg satt og ventet på en taxi i Jerusalem.

Året var 2007, og hun og Hillestad hadde gjort en opptreden i den hellige byen.

– Det var bønnerop og støy og tuting, men disse veldig dramatiske tonene bare kom til meg. Jeg ble helt tagen, sier Häggkvist.

Jesus er min elskede, men ikke min elsker

—  Carola Häggkvist

Dette, skjønte hun, var kimen til en rekke melodier om Jesus og påskefortellinga. Siden overtalte Hillestad henne til å innta Maria-rollen: La gå, hun kunne synge én låt, svarte hun. Så lenge det handlet om Jesus.

I dag synger Häggkvist med på låtene i forestillinga.

– Å gjøre slike musikalske opptredener er krevende. Jeg vil gjøre det så troverdig som mulig overfor Gud, overfor meg selv og publikum.

Men arbeidet er ikke bare utfordrende, synes artisten:

– Jesus betyr alt for meg, og jeg blir nyforelsket i Jesus bare jeg synger disse sangene, sier hun.

31.07.22 Olavsfest, Trondheim. Bilder av Carola tatt ved Olavshallen under prøve av forestilling Maria Magdalena.

«Maria Magdalena goes Carola»

Planen videre er at skandinaviske kor skal kunne bruke tekstene og melodiene fra konsertforestillinga til egne påskeprosjekter – uten Häggkvist som Maria.

Hun og Hillestad håper på flere opptredener, forteller artisten, før lunsjen er over og assistenten ankommer med hårspray og kam: Nå skal det fotograferes. Og det skal øves og øves og øves.

Så mens koret Aurum bryter ut i sang på scenen, danser og poserer Carola Häggkvist om hverandre. For låtene svinger; å stå stille er vanskelig.

– Den nest siste låten er en poplåt. Da kjenner man igjen «pop-Häggis». Det er da Jesus er stått opp igjen, så den låten blir litt «Maria Magdalena goes Carola», sier Häggkvist.

31.07.22 Olavsfest, Trondheim. Bilder av Carola tatt ved Olavshallen under prøve av forestilling Maria Magdalena.
Maria Olerud

Maria Birkeland Olerud

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Kultur