Minutter før hans avtalte studiotid, møter vi Kristian Hoff (19) utenfor en gammel bygård i Grønlandsleiret i Oslo. «Forandringshuset» drives av KFUK-KFUM. I et halvt århundre har Ten Sing vært døra inn til et kreativt musikkfellesskap. Gjennom dørene på forandringshus flere steder i landet, kommer de unge nå oftere én og én, slik Kristian gjør. Visjonen til KFUK-KFUM er uforandret: Å fremme utfoldelse og skaperkraft. Her har det også et helseperspektiv. Mer om det seinere.
Gratis studio
Stig Børre Holvik Høydal tar av seg sykkelhjelmen før han hilser. Han er musikkterapeut og leder et team av 12 frivillige. I 2021 hadde Forandringshuset Grønland 250 individuelle deltakere i musikkstudio. Siden huset startet i 2016, har mange kommet hit for å skrive – og spille inn egne låter. Et nytt studio på Hersleb skole i nærheten åpner før ferien.
Stig Børre og Kristian har kjent hverandre siden januar.
– Jeg søkte på nettet og fant tilbudet her om gratis tid i studio. Siden har jeg vært her en til to ganger i uka, forteller Kristian før vi går ned ei trang kjellertrapp.
Studioet har et gittervindu ut mot byen. Ingen lyd er å høre før Stig Børre har koblet til Logic-programmet og funnet Kristians mappe. Planen er å jobbe videre på låten der Kristian stiller spørsmålet: «Hvem vet hva vi har i oss?». En tung beat fyller rommet. Den har Kristian funnet på YouTube. Stig Børre styrer spakene. De oppdager en linje i teksten som halter.
Et hjem
Kristian klemmer headsettet på og går tett på mikrofonen. Etter flere opptak sitter det: «Hvem vet, hvem vet hva vi har i oss? Hvem vet hva fremtiden bringer, kanskje flytte til Moss …?»
– Stig Børre gjør det magiske med miksingen. Jeg er stemmen og skriver tekstene, sier Kristian.
Det er her jeg startet, og det er her jeg har bygd meg opp. Kanskje kan jeg hjelpe til med noe her. Dette vil alltid være mitt hjem
— Kristian Hoff
Kristians stemme er mørk. Det er også innholdet i hans andre låt, Trekant, der han synger at «dopen og angsten var nøkkelen til djevelens kropp». Uansett hvor musikken tar Kristian, sier han at han alltid komme tilbake til Forandringshuset.
– Det er her jeg startet, og det er her jeg har bygd meg opp. Kanskje kan jeg hjelpe til med noe her. Dette vil alltid være mitt hjem, sier han.
– Her er ideen at det ikke er ei gruppe, men bare en og en som kommer. Hva tenker du om det?
– Jeg liker det. Vi bygger god kjemi ved å jobbe tett sammen. Det gjør at vi blir bedre kjent med hverandre, svarer Kristian.
Åpner opp
Låtskriving er en egen metodikk i musikkterapien som handler om å sette ord på tanker, følelser, drømmer, fantasier, sorger og gleder med et musikalsk bakteppe.
– Det er rett og slett en måte å gjøre det indre livet om til en gjenstand – siden lyd er fysiske bølger. Når sangene er spilt inn, kan vi lytte igjen. Det kan åpne for samtaler og nye perspektiver, forteller Stig Børre.
Selv om låtarbeidet fører til slike samtaler, understreker Stig Børre at timene i studio ikke er et tilbud om terapi, selv om Kristian opplever det som det.
– Flere enn ham kaller det terapi. Noen opplever det skummelt å lage sin første sang og sette ord på tanker og følelser. Når mennesker blir trygge nok, åpner de seg og forteller hva de er gjennom. Ikke alle har en slik arena. Forandringshuset skal være en slik, forteller Stig Børre
Det er ikke et mål for oss å bygge artister
— Stig Børre Høydal
Noen av de musikalske resultatene fra Forandringshuet er å finne på YouTube og Spotify. En av de unge har også blitt signert av plateselskapet Warner.
– Men det er ikke et mål for oss å bygge artister. Vi skal tilby en trygg og åpen arena for å utvikle hele mennesker. Låtskriving er et verktøy for å bygge og uttrykke egen identitet, sier Stig Børre.
Stort press
Om de unge ikke melder seg inn i KFUK-KFUM, knyttes det sterke bånd mellom dem som driver på med en felles interesse. Det har gitt et nettverk av artister og musikere, et nettverk som vokser.
– Båndene blir raskt forsterket fordi de møter andre som raskt forstår sjanger, stil og uttrykk. Det har gitt en fin kultur her på Grønland preget av stor respekt og anerkjennelse for hverandre, forteller Stig Børre
At musikkarbeidet har utviklet seg over i mer individuell aktivitet, tror han er bra. Om noen vil møte sammen med venner, er det også lov. På Forandringshuset har de gått bort fra at de unge møter hverandre i studio med de distraksjoner det kan medføre.
– Jeg ser at dagens unge har behov for det. Mens koret ga fellesskap, er dagens musikkultur mer individualisert. Så personlig er det for enkelte, at de ønsker andre ikke er til stede. Det er tøffere å være ung. Press var det før også, men sosiale medier har økt presset mot den perfekte kropp og livsstil. Det skaper en usikkerhet som kan utgjøre en trussel for helsa, sier Stig Børre
[ Vil heller lage sommerhit enn å synge i kor ]
---
Fra Ten Sing til låtskriving
- I et halvt århundre har Ten Sing vært døra inn til et kreativt musikkfellesskap i kirkelige sammenhenger.
- Nå opplever flere at ungdommene kommer én og én – for eksempel til kurs i låtskriving.
- Tidligere denne uka skrev Vårt Land om Mysen menighet, som arrangerer kurs for ungdom som vil skrive egne låter.
---
Helsearbeid
«Verdens fineste jobb som musikkterapeut» kaller han jobben sin, og ser mange grunner til det. Han peker på en rapport fra Oslo Met i 2019 som konstaterte at fritidsklubbene spiller en viktig rolle for folkehelsearbeidet. Da klubbene måtte stenge under pandemien, var det et stort tap for mange unge. Da opplevde de at flere ungdommer ikke fikk tilstrekkelig oppfølging hjemme, fra skolen, skolehelsetjenesten eller andre hjelpetilbud.
– Vi møter unge som står i vanskelige livssituasjoner knyttet til rus, økonomi, krim og utenforskap. De trenger trygge voksenpersoner som viser interesse og varme slik at de unge opplever seg sett, hørt og anerkjent. Terskelen er lav slik at alle skal oppleve at de har noe å komme med, sier Stig Børre.
«Helse og identitet gjennom musikk» er overskriften på KFUK-KFUM-programmet som i fjor hentet en støtte på 676.000 kroner fra Stiftelsen DAM. Som prosjektleder utvikler Stig Børre driftsmodellen for dette arbeidet ved Forandringshusene. En viktig del av arbeidet er opplæringen av frivillige.
– Gjennom prosessarbeid og læring, er målet å skape en bevissthet hos deltakerne på hvordan eget liv og egne erfaringer blir kilde til inspirasjon og kreativitet, sier musikkoordinator Espen Kvamen Amundsen i KFUK-KFUM.
Han bekrefter at mange unge ønsker å drive med musikk, studioproduksjon og låtskriving.
– Vår oppgave er å legge til rette for at unge med den interessen finner et tilbud hos oss – rett og slett fordi det er gøy og utviklende å jobbe med musikkskaping, sier han.
[ Da lovsangen brøt ut på en pub i Oslo ]