Kultur

– Othello har alltid vekket debatt

SCENEKUNST: «Othello» ble avlyst på Det Kongelige Teater etter at dansere klaget på rasistisk innhold. – Det er viktig å høre på sine ansatte, sier Minotenk-sjef Linda Noor.

– Det er viktig å poengtere at det ikke er Shakespeares verk som kanselleres, men én manns tolkning av Othello i en ballettkoreografi. Det gjør det til en mindre vanskelig kansellering, konstaterer Kjersti Juul, som anmelder scenekunst for Vårt Land.

Tirsdag meldte det danske nyhetsbyrået A4 at Det Kongelige Teater avlyser balletten Othello, som var planlagt på høstens program. Balletten er skrevet av John Neumeier, og er basert på Shakespeares drama med samme tittel.

Grunnen skal være at ballettdanserne ikke ville være med på å danse den såkalte «stammedansen» i balletten. Det forteller kilder til A4. I denne scenen skal danserne lage apelyder og slå seg på hodet som aper

Mot å fjerne alt

Det Kongelige Teater skal ha forsøkt å få Neumeier til å endre den omstridte sekvensen, uten å lykkes. Kjersti Juul undres over grunnen til regissørens motvilje.

– Det hadde vært interessant å få hans forklaring på hvorfor han ikke vil forandre på denne ene scenen med «apedans», skriver Juul.

Det har ikke lyktes Vårt Land å få tak i Neumeier for en kommentar.

Juul advarer likevel mot å fjerne alt som virker utdatert.

– Bør eksotiske fremstillinger av andre kulturer som ikke stemmer overens med virkeligheten, slettes fra repertoaret? I tilfelle går store deler av den klassiske kulturarven tapt, påpeker hun.

Skeptisk til å begrense kunsten

Daglig leder i Minotenk, Linda Noor, har forståelse for at Det Kongelige Teatret valgte å avlyse Othello når danserne reagerte på innholdet:

– Jeg tenker at det er viktig å høre på sine ansatte og medarbeidere. Man skal ha medvirkning der man jobber, sier Noor.

Jeg tenker at det er viktig å høre på sine ansatte og medarbeidere. Man skal ha medvirkning der man jobber

—  Linda Noor

Kjersti Juul er imidlertid skeptisk til å begrense kunsten for mye:

– Hvor mye føringer skal vi tillate og hvem skal bestemme hva kunsten skal inneholde? Ser man tilbake på historien og samfunnene som har bestemt hvordan kunsten skal se ut, dukker de totalitære diktaturene fort opp. Det er viktig å ha en debatt rundt kansellering. Til syvende og sist handler det om kunsten skal være fri.

Linda Noor mener det blir feil å snakke om en kanselleringskultur i alle slike tilfeller.

– Jeg er litt imot at man skal hause opp dette som en del av kanselleringskultur. Det er mange ulike grunner til at man velger å ikke gjøre noe. Det er viktig å vurdere hver hendelse ut fra dens egne premisser. Hva var de lokale forutsetningene her? Det er også et poeng at Othello som stykke alltid har vekket debatt om tematikk knyttet til rasisme, etnisitet og kjønn, som er verdt å ha med som bakteppe for nye diskusjoner som dukker opp.

Bevissthet rundt det utdaterte

Kjersti Juul påpeker at det fullt mulig å fremvise utdatert scenekunst på en måte som passer i dag.

– Jeg synes Den Norske Opera & Ballett løste det fint da de nylig satte opp La Bayadère. Marius Petipas «indiske» ballett har et blikk på Østen og et sammensurium av stereotypier på scenen, som skurrer sett med dagens øyne. Nasjonalballetten lot det inngå i serien De Andre, der blikket på en annen tid og et annet sted, og hvordan vi skal forholde oss til det i dag, blir satt under lupen. Her er det lagt mye arbeid i programmet rundt forestillingen i form av tekst og invitasjon til «ettersnakk».

Noor er enig i at det er viktig å løfte slike debatter og invitere publikum inn i diskusjonene når man setter opp forestillinger med vanskelig tematikk.

– Det er jo én måte å gjøre det på. Så skaper man bevissthet rundt at det er problematiske sider ved stykket når man ser det med moderne briller, sier Noor.

Hun mener likevel det er helt naturlig at ulike typer underholdning kan bli utdatert.

– Det har vært måter vi har underholdt oss mennesker på, som ikke ville vært greit i dag. Måter å fremstille Othello på som var vanlig tidligere, med bruk av blackface, ville ikke blitt gjort i dag.



Les mer om mer disse temaene:

Sofie Flydal

Sofie Kristine Flydal

Sofie Kristine Flydal er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur