Kultur

Kirkemusiker: – I nyhetene ser det ut som om det viktigste vi gjør, er å drikke alkohol

ARRANGEMENT: Over én million færre nordmenn har besøkt kulturarrangementer i norske kirker siden starten av koronapandemien. Domkantor Kjetil Almenning savner publikum mer enn pils.

– I nyhetene ser det ut som om det viktigste vi gjør, er å drikke alkohol, sier Kjetil Almenning, med henvisning til skjenkestoppen under koronapandemien.

Han er domkantor i Bergen domkirke, og føler på kroppen de labre besøkstallene på kulturarrangementene i landets kirker: I 2019 besøkte 1,7 millioner nordmenn et kulturarrangement i kirker tilhørende Den norske kirke (Dnk). I 2020 var tallet 456.000, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Tallene gjelder både kulturarrangementer menigheten selv arrangerer, og arrangementer der eksterne leier kirkebygget. Nedgangen skyldes i stor grad koronapandemien, oppgir SSB.

Én kirkebenk til hver gjest

– I svære domkirker har vi hatt konserter med 50 gjester, der alle gjestene har fått én kirkebenk for seg selv, sier domkantoren.

Allmening har vært misfornøyd med at antallsbegrensningene lenge ikke skilte mellom store og små lokaler. Torsdag 13. januar la regjeringen fram nye koronalettelser. Nå får Bergen domkirke for første gang på lenge huse 200 publikummere – med faste, henviste plasser.

– Jeg kan ikke annet nå enn å undre meg over hva slags plass kulturen har i den norske samfunnsdebatten og hos politikerne, sier Almenning.

Fjoråret ikke til å redde

Heller ikke da samfunnet for en stakket stund åpnet i september i fjor, ilte Bergens konsertgjengere til kirkene.

– Folk kjøpte ikke billetter i den grad de gjorde før. For publikum var ikke pandemien over, sier Almenning.

Deretter kom jula – konsertsesong nummer én – i følge med omikron-varianten.

– Iblant leker jeg med tanken på at hvis omikron hadde somlet med å ankomme til over jul, hadde tallene selvsagt sett annerledes ut.

Mot 38.000 deltagere på kulturarrangementene til de fem bergenskirkene i 2019, deltok 8500 i fjor. Tallet inkluderer publikum og utøvere.

– Vi er spente

– Jeg vil ikke bruke ordet bekymret. Men vi er spente på om folk kommer tilbake på kulturarrangementene våre, sier kulturrådgiver Ragna Sofie Grung Moe i Bjørgvin Bispedømme i Den norske kirke (DNK).

Ragna Sofie Grung Moe

Mellom 2009 og 2011 ansatte DNKs bispedømmer egne kulturrådgivere for å øke kulturaktiviteten. Resultatet var at antall kulturarrangementer i kirkene steg fra 11.900 i 2012, til 14.300 i 2019.

– Så kom koronaen; må alt bygges opp på nytt?

– Vi er bevisste på at konserter og kulturarrangementer møter brukere som ikke nødvendigvis er kjernedeltagere i gudstjenestene til vanlig. Dermed kan vi ikke ta noe som en selvfølge. Så vi er på hugget nå, sier Grung Moe.

– Hva betyr det å være på hugget?

– Vi holder seminarer og snakker med menighetene og kirkemusikerne om markedsføring og identitetsbygging, sier Grung Moe.

Vil være tydelige

Videre vedtok Bjørgvin bispedømme en strategi i fjor der det heter at kirka både skal fremme «sitt eige arbeid med kyrkjemusikk, kunst og kultur» og «utvikle samarbeidet» mellom kirkene og det lokale kulturlivet.

– Vi er opptatt av å være tydelige på den kirkelige profilen, og konkurrerer ikke i et åpent konsertmarked, men er tro mot oppdraget vårt, sier Grung Moe.

Hun understreker at en rekke menigheter har blitt gode til å arrangere digitale gudstjenester og konserter.

Alle gjestene har fått én kirkebenk for seg selv

—  Domkantor Kjetil Allmenning

Les mer om mer disse temaene:

Maria Olerud

Maria Birkeland Olerud

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur