Kultur

Komponist med klar oppfordring til musikere: – Ikke lag digitale tilbud under nedstengningen

NETTNEKT: – Etter en strømmekonsert sitter du igjen med noen likes og noen Vipps-kroner. La dem heller savne oss litt, mener Eva Holm Foosnæs.

I et innlegg på Facebook gikk hun nylig ut med en klar oppfordring: «La være å lage digitale løsninger/streaminger for denne kunstløse perioden. La dem savne oss litt … Kunsten er ingen selvfølge!»

Reaksjonene kom umiddelbart fra musikere og andre som støttet henne. Musiker Ann Helen Stamnsve kunne ikke vært mer enig.

– Hver gang noen har foreslår streaming som alternativ til avlyste konserter, knyter det seg i magen. Streaming funket i mars 2020, ferdig med det nå! skriver hun.

---

Eva Holm Foosnæs

  • Foosnæs er dirigent, repetitør, akkompagnatør og pianist.
  • Hun er også aktiv som frilans komponist av vokalmusikk, musikkteater og opera, men også større instrumentale orkesterverk.
  • Hun er bosatt i Trondheim.

---

Avlyst

Foosnæs er frilans komponist, dirigent, repetitør, akkompagnatør og pianist. De siste årene har hun også jobbet mest som komponist av vokalmusikk, musikkteater og opera og større instrumentale orkesterverk. Hun er dirigent for Kammerkoret Aurum som deltok i NM for kor tidlig i desember med et verk Foosnæs har komponert.

Fire av de seks konsertene koret skulle holde før jul er alle avlyst. Det samme har skjedd med flere andre konserter Foosnæs var den en del av. Når avlysningene kommer, registrerer hun at mange ønsker å få opplevelsen hjem til seg. For Foosnæs er det ikke aktuelt. Hun er litt satt ut av responsen på innlegget hennes på Facebook.

Jeg har lyst til å oppfordre kunstnere/musikere til å la være å lage digitale løsninger/streaminger for denne kunstløse perioden. La dem savne oss litt… Kunsten er ingen selvfølge!

Posted by Eva Holm Foosnæs on Wednesday, December 15, 2021

– I den forrige nedstengningen ofret vi mye for å holde hjulene i gang. Vi prøvde mange nye løsninger. Når publikum nå forventer at vi skal gjøre det samme, er de antagelig ikke klar over hvor utrolig mye mer jobb det krever å digitalisere konserter og legge til rette for det, sier Foosnæs.

Ta betalt

Karl Yngve Lervåg er blant dem som innvender at man gjerne må strømme konserter, men at man ikke gjør det tilgjengelig gratis med mindre det er en spesielt god grunn til det.

– Hva tenker du om det?

– Det er selvfølgelig greit om man kan ta betalt for strømmingen. Skulle jeg skrive innlegget en gang til, ville jeg presisere at musikk koster. Det bør ikke være gratis, sier Foosnæs.

I forrige runde var Foosnæs med på mange forskjellige strømminger. Hun erfarte hvor mye mer jobb det krever, og hvor mye penger det koster om man skal få bra lyd.

– Etter livekonserter gir det alltid noe ekstra å kunne snakke med publikum og få tilbakemeldinger. Etter en strømmekonsert sitter du igjen med noen likes og noen vippskroner. Vi tjente aldri penger, forteller hun.

På sin hjemmeside har Eva Holm Foosnæs delt sin komposisjon basert på juleklassikeren Little Drummer Boy i en julehilsen fra NTNU i 2016.

Juleferie

– Ville det ikke være enklere nå som dere har lært hvordan det gjøres?

– Jo, vi slipper å lære på nytt hvordan vi skal sende direkte. Det vanskelige er det store administrative arbeidet for å finne penger til det store gapet. Det er derfor vi i dag ikke spiller for 50 mennesker, sier Foosnæs.

Nå har hun tatt seg tidlig juleferie. Kanskje gir det noe ekstra tid til å komponere og kanskje gjøre en plateinnspilling. Hun presiserer at hun har kolleger som er kjempegode på digitale løsninger, og vil ikke de skal føle at de ikke får lov til å gjøre det.

– Men jeg kommer ikke til å legge ut musikk gratis for å gi folk julestemning, sier hun.

– Vi må selv stå for at vår egen musikk er verdifull.

Christer Falck har gitt ut en rekke musikkbøker på eget forlag tidligere, ikke minst boken om Prince. Foto: Gitte Johannessen / NTB

Tapt million

Strømmekonserter er kommet for å bli mente Christer Falck for ett år siden. I dag er han av en motsatt mening etter å ha tapt et sted mellom en halv og en hel million kroner på de rundt 100 konsertene han var med på å strømme i fjor.

– Det viste seg at Kulturrådet ikke helt hadde skjønt dette slik at konsertene falt utenfor alle støtteordninger, sier Falck.

– Hva tenker du om oppfordringen om å ikke strømme?

– Kunst og kultur må ut til å folk på alle mulige måter. Boikott har jeg ingen tro på. På YouTube ligger det uansett uendelig mye. Men å lage strømmekonserter kommer ikke jeg til å bruke mer tid på, sier Falck.

Selv etter at konsertene ble lagt bak betalingsmur, gikk virksomheten ikke i pluss.

– Det var neppe flere enn hundre som fikk med seg noen av konsertene, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur