Kultur

Artister føler seg tvunget til å gjennomføre julekonserter

KONSERT: Flere arrangører forteller at de føler seg nødt til å avholde julekonserter for å unngå røde tall. – Vi må arrangere for å klare å gjøre opp, sier musiker Lars Støvland. – Ingen skal tvinges til å gjennomføre, kontrer kulturministeren.

– Jeg kommer nok ikke til å tjene noe særlig i år uansett. At det ikke er noe festår i pandemitid, er ikke så farlig, men fordi jeg ikke vil pålegge folk som jobber for meg å jobbe gratis, føler vi oss tvunget til å gjennomføre konserter for å betale regningene.

Det sier musiker Lars Støvland, som for tiden er på juleturné med Chris Medina. Han driver produksjonsselskapet En julekonsert, og er dermed også arrangør av konsertene. Han beskriver en håpløs situasjon der teamet helst vil avlyse resten av julekonsertene, men ikke våger av frykt for hvordan det vil påvirke den statlige støtten.

– Vi ser oss nødt til å spille konserter der de fleste som har kjøpt billett ikke kommer, konsertstedet vil ikke ha hos der og kommuneoverlegen vil ikke at vi arrangerer. I tillegg er det smitterisiko for oss som reiser landet rundt.

Kulturminister Anette Trettebergstuen svarer på kritikken nederst i saken.

ARTISTER: Chris Medina, Pernille Øiestad og Lars Støvland under julekosesamling  i kulturkirken Jakob i Oslo.

Ulike signaler

«Det anbefales å redusere antall nærkontakter. Mer tid bør brukes hjemme». Det heter det i de nye koronatiltakene som ble presentert mandag kveld. Under pressekonferansen oppfordret også Jonas Gahr Støre folk til å begrense antall arrangementer de kommende ukene.

Samtidig ble stimuleringsordningen besluttet gjeninnført søndag kveld, med oppfordring til kulturbransjen om å «tørre å planlegge og gjennomføre konserter og andre kulturaktiviteter til tross for usikkerhet».

Det finnes to økonomiske ordninger for å hjelpe et pandemipresset kulturliv: kompensasjonsordningen, som skal kompensere for tapte billettinntekter, og stimuleringsordningen, som skal stimulere kultursektoren til fortsatt aktivitet. Gjennom hele pandemien har Kulturdepartementet oppfordret til å gjennomføre fremfor å avlyse så langt det er mulig.

Arrangørene må selv bestemme om de skal avlyse eller gjennomføre innenfor gjeldende smittevernrestriksjoner.

—  Kulturminister Anette Trettebergstuen

Kompensasjonsordningen har en dekningsgrad på opp mot 70 prosent, mens stimuleringsordningen har dekket nær 100 prosent av såkalt uunngåelige utgifter for å gjennomføre nedskalerte arrangementer. Musiker og arrangør Lars Støvland beskriver landskapet som vanskelig å ferdes i, men slik han forstår det er gjennomføring økonomisk tryggere enn avlysning.

– Hadde kompensasjonsordningen dekket alle våre uunngåelige utgifter med turneen, hadde vi lett avlyst. Vi oppfordres til mindre reising og mindre sosiale kontakt, og det vil vi gjerne etterleve, sier han.

Samtidig etterspør han informasjon om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for å få støtte, og opplever å måtte ta avgjørelser på bakgrunn av lite informasjon.

– Det eneste jeg ønsker meg er å kunne avlyse og følge smittevernanbefalingene uten å havne i gjeld. Men sånn som det ser ut nå, må vi altså gjennomføre for å klare å gjøre opp. Det går imot alt av instinkt og sunn fornuft.

Ber om hjelp

– Er det riktig å samle publikum når regjeringen sier de skal være hjemme? Er det bra for en artist å spille konsert, og så får man plutselig refs for å ha gjort det?

Jon Leiulfsrud er manager for Adam Douglas og nestleder i NEMAA, bransjeorganisasjonen for managere og bookingagenter. Han beskriver en bransje som nå stiller seg en rekke prinsipielle spørsmål. At myndighetene ikke går inn for en full nedstengning, men likevel ber folk holde seg mest mulig hjemme, mener han er å overlate ansvaret til andre.

– Det er en veldig vanskelig situasjon. De ber publikum om å droppe arrangementer, mens vi helst skal spille. Jeg tror ingen i vår bransje synes dette er noe særlig gøy lenger, og det er smitterisiko overalt. De burde bare stengt oss ned, men i stedet må vi ta avgjørelsen selv.

Leiulfsrud beskriver dette som økonomisk sjansespill, og minner om at nedstengning tidligere har vært en forutsetning for kompensasjon. Når arrangører nå ikke bes om å avlyse, er han usikker på hva utslaget ved en eventuell avlysning vil bli.

– Hvis vi avlyser turneen, kan kanskje musikerne få igjen 70 prosent av tapte inntekter. Men da trengs det masse dokumentasjon, og de må søke for egen del. Men hvis det er som sist, kan vi få igjen 95 prosent dersom vi gjennomfører konserten.

I takt med at nye tiltak har blitt innført de siste ukene, har konserter blitt nedskalert. Opprinnelige skulle Adam Douglas og resten av bandet spille to konserter for femti publikummere i Kilden konserthus i Kristiansand onsdag kveld.

Tirsdag ettermiddag så de seg nødt til å avlyse resten av turneen, selv om de frykter å tape en betydelig sum.

– Regjeringen ber alle begrense mobiliteten, så da gjør vi det. Vi hadde foretrukket at noen andre tok ansvaret for oss, men når ingen ber oss avlyse, gjør vi det selv og tar sjansen på at vi kommer ut av det med begge beina planta på jorda, sier Leiulfsrud.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) mener det er umåtelig trist at Kim Friele er død. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

«Helt feil»

– Arrangørene må selv bestemme om de skal avlyse eller gjennomføre innenfor gjeldende smittevernrestriksjoner. Mitt inntrykk er at arrangører over hele landet tar smittevern på største alvor. Nå skal stimuleringsordninga vare fram til april, og jeg håper at vi i løpet av denne perioden kan lette på tiltak og få enda flere kulturopplevelser.

Det skriver kulturminister Anette Trettebergstuen i en e-post til Vårt Land.

Hun forteller at for de fleste vil ikke stimuleringsordningen lønne seg. Hun er tydelig på at det er «helt feil» å bare se på prosenttallene på dekningsgrad, og understreker at det handler om flere ulike beregninger. Hun poengterer også at kompensasjonsordningen allerede er styrket, og at den nå endres på ny.

– For de aller, aller fleste aktører i dag vil det jo være kompensasjonsordninga som er aktuell, mens stimuleringsordninga skal bidra til å stimulere markedet på lang sikt, og vil være spesielt viktig i situasjoner med et lavere smittetrykk og tiltak enn i dag, forteller hun og legger til:

– Og så skal selvfølgelig ingen tvinges til å gjennomføre. Kompensasjonsordninga er nå styrket slik at aktørene skal være godt ivaretatt dersom de må avlyse. Samtidig har enkelte aktører i bransjen meldt at de gjerne ønsker muligheten for å kunne spille for et redusert publikum, og dagens retningslinjer legger til rette for det.

Trettebergstuen minner samtidig om at stimuleringsordningen er myntet på arrangementer som på grunn av nedskalering budsjetterer med driftstap.

– Man kan søke om det som man har budsjettert med er helt nødvendig for å gjennomføre arrangementet, men kun med 3 prosent driftsmargin. Det forutsetter at planene for arrangementet og budsjettet er realistisk. Dette til forskjell fra kompensasjonsordninga, der man kan gå med overskudd og disponere dette etter visse kriterier.

Elias Bakken Johansen

Elias Bakken Johansen

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Kultur