Kultur

Karoline Krüger trosser frykten for Jussi Björling

JULESALMEDUGNAD: Etter å ha hørt noen «fryktelige plystreversjoner» av Jussi Björlings «O Helga natt», turte Karoline Krüger omsider å lage sin egen versjon av den ikoniske julesangen.

Da Karoline Krüger for noen år siden ble en juleturnerende artist, måtte hun velge seg ut tre håndfuller med sanger og salmer hun ville fremføre.

– Noe av det som både er fint og utfordrende med julemusikkspekteret, er at alle har et forhold til disse sangene. Noen er jo også innspilt i ikoniske versjoner, og føles nesten fredet.

Da hun diskuterte den kommende jule-setlista med skuespiller og daværende teaterkollega Kjersti Elvik, fortalte hun at hun ikke turte å røre «O Helga natt» på grunn av Jussi Björlings legendariske tenorversjon.

– «Er du dum?!», svarte Kjersti. «Det er jo derfor du må ta den!». I de neste dagene fylte hun opp meldingsinnboksen min på Facebook med ulike tolkninger av «O Helga natt», fra fantastiske arabiske versjoner til fryktelige plystreversjoner, forteller Krüger.

Og etter et ukjent antall bevis på at det var mange før henne som hadde gitt seg i kast med oppgaven, bestemte bergenseren seg omsider for å gjøre det samme.

Live fra kjelleren

Karoline Krüger skulle egentlig ha spilt i musikalen Chess på Folketeatret i Oslo, men på grunn av nedstengningen i Oslo er det satt på vent. Hun har i stedet hatt noen digitale julekonserter, og skal like før jul også ha en digital julekonsert sammen med ektemannen Sigvart Dagsland – live fra kjelleren.

Samtidig som Krüger følte seg nummen da hele Norge stengte ned i mars, synes hun også det var noe befriende med den stillheten som oppstod. Nå som smittetiltakene igjen er strenge, mener hun stemningen er en annen.

– Nå opplever jeg annen fase, nå er det litt mer en arbeidsseier. Vi ser liksom lyset der fremme, og en vaksine er på vei, så nå gjelder det å holde ut, sier bergenseren.

Hun tror alle har båret på en sorg dette året, og at det har kommet til uttrykk på ulikt vis. Selv merket hun det særlig da hun passerte Kristiansand domkirke i vinter.

– Det stod en mann oppe i et tårn i kirken og spilte «What a Wonderful World» på trompet. Å høre den låten utover et folketomt torg … da røk det for meg. Jeg tror det for mange er en slik vibrerende sorg som ligger der, som plutselig utløses.

Selv om alle – og på ulikt vis – har blitt satt på prøver dette året, har Karoline Krügers hjerte banket litt ekstra for de eldste tenåringene.

– Jeg synes det er vemodig å tenke på alle de ungdommene som skulle nyte godt av at konsekvenssenteret ikke er fullstendig utviklet – som skulle feste og være oppe sent. Alle dem som stod klare til å brase gjennom døren som heter voksenlivet, men som i stedet fikk antibac og karantene i fanget.

Denne produksjonen er bestilt av Vårt Land. Musikken er gjengitt med tillatelse fra TONO. Uautorisert fremføring eller kopiering er ulovlig.

Enkelte av artiklene i Vårt Land er forbeholdt abonnenter. Vi jobber hver dag for å levere dagsaktuelle nyheter og god journalistikk. Bli abonnent og få tilgang til alt innholdet vårt. Er du allerede abonnent? Takk for at du støtter oss så vi kan fortsette å levere kvalitetsjournalistikk hver dag!

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur