Isolert av pandemien skapte han altertavle

Håkon Gullvågs kom rett fra pandemiens episenter til isolasjon i atelieret. Det ga ro til det viktigste. Nå får Fridalen kirke i Bergen fra 1937 sin første altertavle.

Fridalen kirke: Nedenfra ser du nattverd, korsfestelse, dåp og Jesu fødsel med stallen i Betlehem. Det er flankert av Moses og Johannes. evangelistsymbolene og Maria og Elisabeth. Ved å plassere Jesu fødsel øverst med stallen kan tavlen leses begge veier. – Gavlen på stallen har form som et triangel, som jeg vil understreke som den hellige treenighet, sier Gullvåg.
Fridalen kirke: Nedenfra ser du nattverd, korsfestelse, dåp og Jesu fødsel med stallen i Betlehem. Det er flankert av Moses og Johannes. evangelistsymbolene og Maria og Elisabeth. Ved å plassere Jesu fødsel øverst med stallen kan tavlen leses begge veier. – Gavlen på stallen har form som et triangel, som jeg vil understreke som den hellige treenighet, sier Gullvåg.
Publisert Sist oppdatert

Da koronapandemien brøt løs, befant maleren Håkon Gullvåg seg der man helst ikke ville være – i Piemonte i Italia. Siden har han vært aleine i sine atelierer i Trondheim og Oslo. Alle utstillinger ble avlyst.

– Jeg har jobbet gjennom hele den merkelige tiden vi har vært gjennom, forteller han.

For få dager siden reiste han fra Trondheim til Bergen med den nye kirkekunsten til Fridalen kirke i Bergen.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP