Østlige vinder over barokken

Saxofonist Rolf-Erik Nystrøm vil finne røtter og sammenhenger i musikkhistorien. – Vår musikalske høyborg, barokken, var mye mer preget av musikalsk utveksling enn vi tror.

Rolf-Erik Nystrøm (t.h.) og medmusikere på , fra venstre: Kouame Sereba, Nils Økland, Jesús Fernándes Baena og Elisabeth Holmertz.
Publisert Sist oppdatert

– På det nye albumet, Oriental Winds of the Baroque, leter du etter musikalske forbindelser?

– Det stemmer. Jeg vil fortelle historien om at vår musikktradisjon, for eksempel barokken, ikke er et isolert, europeisk fenomen. Perioden er sterkt preget av folkemusikk fra mange kanter, ikke minst østfra. Folkemusikerne reiste med musikken sin, som Paulus reiste med evangeliet. Inntrykk fra disse reisene, hadde stor innflytelse på hvordan europeisk musikk utviklet seg. Mye av vår sivilisasjon er preget av maurisk kultur, og lenge før barokken var europeiske musikere kjent med østlig tradisjon. Det oppstod kulturelle møtesteder, og musikerne var åpne i møte med det ukjente. Det påvirket sterkt, Bach tok også utgangspunkt i folkelige danserytmer i mange av sine verk.

LES MER: Jakter på glemt gitarmusikk

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP