Siden opplysningstiden og fremveksten av vitenskap og teknologi, har fornuften utfordret troen. Selv om de rasjonelle forklaringene har utfordret og avløst kjernesannheter i troen, forholder vi oss fortsatt til å definere verden ut fra religiøse begreper.
Religiøse røtter
Det er slike spørsmål London-orkesteret vil belyse i programmet Belief and Beyond Belief som bestemmer musikken de spiller gjennom hele 2017. Orkesteret har tilhold i Royal Festival Hall i Southbank Centre som er London største arena for kultur. Der vil trosaspektet bli belyst også gjennom kunst, vitenskap, filosofi og tradisjoner som har sitt utgangspunkt i religiøs tro.
LES MER: Slik gikk det med Mozarts Rekviem i Oslo konserthus
Hemmelighetene
Sjefdirigent Vladimir Jurowski har ivret for prosjektet og sier at tro er noe som er større enn oss selv – og som har preget menneskeheten gjennom alle tider.
– I dette festivalprogrammet som er preget av åndelighet og tro, prøver vi å åpne for storheten, hemmelighetene – og konfliktene som ligger der når vi prøver å forstå det guddommelige, sier Jurowski.
Debatt
Orkesteret vil melde seg på i debatten om tro, som de tror vil prege vårt århundre. Sentrale verk er Haydns Skapelsen, Sjostakovitsj' symfoni nr. 5 og Pendereckis Lukas-pasjon.