Hun vevde verden

Hannah Ryggen gjorde opprør mot all verdens urett. Hun tålte den ikke. Og vevde seg ut av raseriet – gang på gang.

Petter Dass i frodig kontrast til danskekongen (til høyre) vil vite beskjed om ryktene som gikk i prestegjeldet, der nord. En sterk Petter mot en svak konge (i kortbukser). Mellom dem et teppe Hannah Rygg fikk av en gammel Ørlands-fisker, som hun brukte for å vise skoddehavet Petter prest måtte krysse i rittet til København.
Petter Dass i frodig kontrast til danskekongen (til høyre) vil vite beskjed om ryktene som gikk i prestegjeldet, der nord. En sterk Petter mot en svak konge (i kortbukser). Mellom dem et teppe Hannah Rygg fikk av en gammel Ørlands-fisker, som hun brukte for å vise skoddehavet Petter prest måtte krysse i rittet til København.
Hannah Ryggen ble grenseløst opprørt av henrettelsen av den unge jødinnen Liselott Hermann, her med sin femåring på armen. Som en protest mot Hitler og alt hans vesen vevde hun dette teppet av inderlig, hjerteskjærende skjønnhet og innlevelse i 1938.
Hannah Ryggen ble grenseløst opprørt av henrettelsen av den unge jødinnen Liselott Hermann, her med sin femåring på armen. Som en protest mot Hitler og alt hans vesen vevde hun dette teppet av inderlig, hjerteskjærende skjønnhet og innlevelse i 1938.
I den tidlige kvinnekampens navn «fortalte» Hannah Ryggen om synderinnen, som ble ført til Jesus av fariseerne. Her dukker den lokale biskopen opp, som de skriftlærdes representant. Mens Kristus tar imot kvinnen, forsvinner de lærde ut av veven.
I den tidlige kvinnekampens navn «fortalte» Hannah Ryggen om synderinnen, som ble ført til Jesus av fariseerne. Her dukker den lokale biskopen opp, som de skriftlærdes representant. Mens Kristus tar imot kvinnen, forsvinner de lærde ut av veven.
Publisert Sist oppdatert

Hun er den største «på norsk», Hannah Ryggen som skiller seg fra alle andre – hennes motiver, teknikker, innfallsvinkler og temperatur. Fra i dag av viser Nasjonalmuseet rundt 50 av hennes 100 arbeider, utstillingen henger for våken beskuelse til i oktober.

Vegg i katedralen

Og uansett hennes legning som antifascist, antimilitarist, feminist og humanist, skal også veven betraktes som det den er, sprell levende med figurer i ydmyke og ydmykende posisjoner, ledige og mer stiliserte bevegelser, det er som veggen i en gotisk katedral hvor det hellige og det djevelske opptrer på samme arena, djevlene stikker fram der en minst aner, i vante skikkelser og som gnomer.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP