Listig markeds­føring ga ­listetopp

Noen hundretalls nedlastinger kan kjapt få ei plate til topps på iTunes-lista. Artister og ­bransjefolk er uenige om effekten.

Oslo Soul Teens gikk til topp på iTunes-lista dagen etter utgivelsen. Medutgiver av plata, Larry Bringsjord, sier det krevde en del arbeid på sosiale medier.
Publisert Sist oppdatert

Oslo Soul Teens toppet nylig ­iTunes' albumliste med Real Life, dagen etter utgivelsen. Medutgiver av plata, plateselskapssjef og styreformann i FONO, Larry Bringsjord, innrømmer at han jobbet hardt på sosiale medier for å få det til.

– Jeg visste at vi trengte noen hundre nettsalg i løpet av én dag for å kunne nå til topps. Da vi lyktes, ga det bra PR for videre­ salg, samtidig som vi hadde solgt et anselig antall album på kort tid.

En påminnelse

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP