Lett
å ramle utfor i popbransjen
Bransjeveteran Svein Bjørge ber foreldre og bransjefolk ta større ansvar for unge talenter. Artisten Ida Maria mener pop-bransjen kan for lite om alkoholisme.
Ida Maria vant alt som var av artistpriser i Norge, og ble lansert internasjonalt med brask og bram. Ingen, heller ikke hun selv, visste at hun tidlig ble
alkoholiker.
Chris Pizzello/AP/NTB scanpix
Bjørge er ikke det minste overrasket over Anneli Dreckers brutale møte med pop-verdenen som 17-åring, slik hun beskrev det i lørdagens Vårt Land. Eller over den tilsvarende foranledningen til at Lene Marlin, også hun fremdeles i tenårene, prøvde å ta livet sitt.
Mannen med mangeårig erfaring fra plateselskapene Sony Music og Playground, formannsverv i Norsk Rockforbund, og i senere år festivallederjobb i Steinkjærfestivalen og Tons Of Rock i Halden, mener eksemplene med Drecker og Marlin bare er toppen av isfjellet.
– Plateselskapene må være varsomme, og bli flinkere til å tenke mer langsiktig når det gjelder å bygge karrierer. Heller ikke de er jo tjent med at artistene
deres går ned for telling. Skrekkeksemplet for meg er Ida Maria, som virkelig møtte veggen, sier 52-åringen til Vårt Land.
Bestill abonnement her
KJØP