Kultur

Nå får du paven som posterboy

Har du savnet hjemme hos-reportasjer fra katolikkenes overhode? Et nytt, tysk magasin svarer dine bønner.

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

Plakater med pave Frans er bare et av høydepunktene i det nye magasinet Mein Papst, som nå selges i Tyskland, Sveits og Østerrike.

I tillegg kan du lese om hvor paven kjøper klærne sine og hvordan soverommet hans ser ut, reisetips fra Roma, matoppskrifter, kryssord og utallige bilder av katolikkenes overhode i ulike sammenhenger.

Forlaget Panini står bak utgivelsen, som er trykket i 250.000 eksemplarer og som gir deg et 72 siders innblikk i pavens liv.

LES OGSÅ: Paven trakk millioner

Kvinner er kjernemålgruppe

Kjernemålgruppen er, ifølge forlagets egen pressemelding, kvinner på 40 år som har stor interesse for paven og Vatikanet. Bladet skal være plassert ved siden av kvinnebladene i kioskhylla.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Forlaget lover at alle temaene er grundig behandlet, og kaller det er fantastisk redaksjonelt konsept.

– Vi viser pavens personlighet på en autentisk måte gjennom fotoserier og artikler. Du kan lese om hvor han bor, hvilken musikk han hører på og hvilke folk han møter. Paven sier hva han mener, og det gjør ham perfekt i et magasin som vårt. Han er autentisk, og folk føler knyttet til ham, sier Christine Froehler, pr-sjef i Panini til danske DR.

LES OGSÅ: Paven: – Katolikker bør ikke formere seg som kaniner

– Ikke overfladisk

I Tyskland har Mein Papst fått kritikk for å ikke diskutere kontroversielle temaer i den katolske kirke, som abort og ordinasjon av kvinner. Froehler avviser kritikken og mener at dette ikke er noe sladreblad.

– Bladet handler om paven og hans personlighet, ikke noe annet. Andre kan fint lage magasiner som diskuterer religiøse detaljer. Men vi fokuserer på selve paven og det er unikt, sier Froehler til DR.

– Det vi bringer, er på ingen måte overfladisk. 90 prosent av innholdet er nytt for leseren. Så hvis du er interessert i paven, er magasinet spennende for deg, men det er klart at målgruppen ikke er prester og forskere.

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur