Kultur

Poesi på Høstutstillingen

Ironi og misjonerende politisk kunst glimrer med sitt fravær på årets Høstutstilling.

Utstillingen vil ha et større innslag av etablerte kunstnere enn publikum er vant til når den åpner i Kunstnernes Hus 6. september.

Det subjektive, den enkelte kunstners fortelling, stille poesi, følelser, romantikk og mystikk preger kanskje årets utstilling sterkere enn på mange, mange år, forteller jurymedlem Pierre Lionel Matte til NTB.

Kunstnerne har i år sendt inn nesten 4.300 verk til juryen som avgjør hvilke kunstverk publikum får se når utstillingen åpner.

Bak de innsendte verkene står 1.815 kunstnere, som er ny tiårsrekord, ifølge Matte.

Han er en av kunstnerne i juryen som har fått i oppdrag å montere og sortere de antatte verkene på årets utstilling, den 121. i rekken siden Statens Kunstutstilling, Høstutstillingen, ble åpnet i 1882, året før Edvard Munch debuterte der.

Sorterer for fullt. Arbeidet med å sortere utstillingen pågikk for fullt da NTB besøkte Kunstnernes Hus lørdag.

Årets utstilling blir spesiell også fordi den vil bli inndelt i soner, i fire rom der hovedideen er å sortere verkene etter uttrykk og stemning de formidler, forteller Matte.

Men ideen er ikke gjennomført konsekvent. I rommet for ung, urban og høyenergisk kunst, «rock and roll»-rommet vil publikum også finne verk som bryter fullstendig med grunnideen, blant annet et stille, modernistisk og poetisk maleri av Sonja Krohn, der motivet er en sittende kvinne.

Hjelpe publikum. Soneinndelingen skal hjelpe publikum å forholde seg til utstillingen. Det dreier seg nemlig om veldig mange verker. Men alle uttrykk og sjangere er i noen grad representert i alle soner, forteller Matte.

Til tross for Sonja Krohns poetiske maleri i «rock and roll»-sonen, blir overgangen til poesirommet merkbar: En klassisk skulptur hogget i hvit marmor av kunstneren Håkon Anton Fagerås møter publikum når de trår over terskelen til «poesisonen». Den hvite marmorskulpturen som forestiller en ung pike er det første som møter dem der.

For få år siden ville det vært utenkelig å stille ut en slik skulptur, dersom noen likevel hadde gjort det, ville det mest sannsynlig vært i en ironisk sammenheng ved siden av en Donald Duck for eksempel, sier Matte, som forteller av juryen alle som en falt for Fagerås marmorpike.

Vil ikke røpe. Sonja Krohn, Hariton Pushwagner og Istwán lisztes er tre av de etablerte kunstnerne som stiller ut på utstillingen. Tekstilkunstneren Sissel Blystad, blant annet kjent for det store verket «Landskap» som henger i Stortingets vandrehall, er en fjerde. Flere vil verken prosjektkoordinator Asle Olsen eller Matte røpe navnet på ennå.

Juryens begeistring for Fagerås marmorskulptur betyr ikke at Odd Nerdrum-elevene er godt representert på utstillingen. Ingen av dem er antatt.

Gjennomgående er utstillingen preget av kunstnere som mikser ulike sjangere. De henter noe fra klassisk kunst og litt fra andre retninger. Det ligger i tiden, både internasjonalt og nasjonalt, sier Pierre Lionel Matte.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur