Diddl, Bratz, Barbie, Spiderman, My Little Pony og denne katten med rød sløyfe elskes av millioner av barn. Og mange foreldre river seg i håret.
Den er forsåvidt søt, det skal den ha. Rød sløyfe og pen i pelsen. Men det kan bli for mye av det gode. Bare spør foreldrene - det er et forferdelig mas. Når småjentene skal lage seg ønskelister konkurrerer for eksempel denne kattungen helt i teten, sammen med prinsesseting og fargen rosa, og det sier en del. «Halokitti» dukker gjerne opp i vokabularet til jentene sammen med favorittene «vil ikke», «vil ha», «nei» og «makdånalsk» (det siste et forsøk på å uttale navnet på en viss fastfoodkjede). Disse merkevarene har enorm gjennomslagskraft, og bak står internasjonale storkonsern. Katten får, av plassmangel, fungere som eksempel. Så slipper du å klø deg i hodet neste gang et barn kviner «halokitti» og ser på deg med forventning. Trøsten er at du ikke trenger å reise langt for å få slutt på maset. Pølsekiosken på hjørnet eller kantina på jobben - det skulle ikke forundre meg om denne katten finnes på et eller annet produkt til salgs der.
The Hello Kitty Airbus. Et søk på «Hello Kitty» på Google gir 50 millioner treff. Og blar man gjennom bildene, oppdager man at det fortsatt finnes mengder av pusete produkter der ute som døtrene våre ennå ikke har oppdaget; Hello Kitty-brudekjolene (mange overdådige varianter her), Hello Kitty Ferrarien, hotellrommet på «Hello Kitty Love Hotel» og Hello Kitty Sandwitch Maker. Sannelig finnes det ikke også et «The Hello Kitty Airbus A330-200», altså et fly. Det skal finnes 22.000 ulike produkter, men tallene er noen år gamle, så du kan plusse på en del og føle deg helt trygg på at utvalget er solid.
Bestill abonnement her
KJØP