Direkte lykke

Sosiale medier har ødelagt begrepet lykke. Det betyr ikke at de automatisk gjør deg ulykkelig.

Publisert Sist oppdatert

I Facebooks første leveår­ var det eksotiske ferier, vellykkede barn, personlige løpe­rekorder og «noe godt i glasset» som dominerte, gjerne­ ­etterfulgt av det euforiske utropet­ «Lykke!»

I iveren etter å vise fram solsida av livene våre, innbilte vi oss sjøl at lykken er et øyeblikk i ekstase. I sosiale medier har ­begrepet lenge vært synonymt med «se hvor fantastisk jeg har det!»

Men ting er i ferd med å ­endre seg. De nyeste bildene som er lagt ut under emneknaggen #lykke på bildedelingstjenesten Instagram, er en strøm av bikkjer, blomster, babyer og bestemødre – hverdagslige øyeblikk uten den forskjønnende iscenesettelsen vi pleier å kritisere sosiale medier for.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP