Baner til besvær

Publisert Sist oppdatert

Til helgen fyller Bergensbanen 100 år. Vil vi noen gang se en tilsvarende togsatsing igjen?

I tegneserien om Lucky Luke ser det nærmest koselig ut å bygge jernbane. Men tog er dyrt. Dette vet vi, og vi visste det allerede i 1894. Da vedtok Stortinget at det skulle bygges en sammenhengende jernbanelinje mellom Bergen og Oslo. Prislappen var bortimot et helt statsbudsjett, rundt 50 millioner kroner. «Vårt slektsledds storverk,» sa kong Haakon da Bergensbanen ble åpnet 27. november 1909.

I helgen var det kong Haralds tur til å kaste glans over banen, da ansatte og pensjonister i NSB, CargoNet og Jernbaneverket var samlet til jubileumsfest i Grieghallen. Der fikk festdeltakerne også høre samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ytre lovord om togforbindelsen mellom øst og vest, og menneskene som har jobbet for å holde linjen åpen i all slags vær:

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP

Powered by Labrador CMS