Blodspor
Flere tusen sovjetiske krigsfanger døde under arbeidet med Nordlandsbanen i 2. verdenskrig. Norges statsbaner godkjente slavearbeidet.
Bevæpnede vakter følger med mens krigsfanger arbeider på den nye jernbanen nord for Fauske. Her var tyskere ansvarlige for arbeidet, men fram til Fauske hadde NSB vært ansvarlige.
Nordlandsmuseet
Januar 1942. Bjarne Vik er overingeniør i NSB. I disse vinterdagene tar han en avgjørelse som skal vise seg å bli skjebnesvanger for mange menneskers liv. Skyggene som den kaster over NSB er ikke fortalt før nå, i Bjørn Westlies nye bok Fangene som forsvant.
I oktober året før har Hitler gitt ordre om at veier og jernbane i Norge skal bygges ut så fort som mulig – helt til Kirkenes og Sovjetunionen. Tyskerne vil bruke krigsfanger til tvangsarbeidet. NSB sier i første omgang nei til å bruke fanger på Sørlandsbanen.
Men prosjektet på Nordlandsbanen er større, og det er for få norske arbeidere å få tak i. En tysk entreprenør foreslår å hente 10.000 politiske fanger fra den spanske borgerkrigen, men får ikke gjennomslag, skriver Westlie.