‘Volden skal sette oss på prøve’

Lars von Triers nye spillefilm The House That Jack Built fikk publikum til å flykte fra verdenspremieren i Cannes. – Von Trier utfordrer og utvider rommet for hva kunst kan være, mener dansk filmredaktør.

I The House That Jack Built spiller Matt Dillon en seriemorder som begår fem drap. Jack sammenligner de brutale mordene med kunstverk.
Publisert Sist oppdatert

Nok engang har den danske stjerneregissøren Lars von Trier satt sinnene i kok. Denne gangen dreier det seg om de svært eksplisitte voldsscenene i premiereklare The House That Jack Built. Under verdenspremieren i Cannes i mai styrtet publikum på dør. Filmkritikernes mottakelse har vært blandet.

– En prøvelse i grusomhet og kjedsomhet, skriver The Guardians anmelder Peter Bradshaw.

Fredag kommer den på kino i Norge.

Holder du ut?

Også den danske avisen Information har satt filmens voldsskildringer – og vold i film generelt – på dagsordenen. Debatten startet en brevveksling mellom avisens kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde og filmredaktør Christian Monggaard. Hornstrup Yde finner volden i sin ynglingsregissørs nye thriller ubehagelig og altfor direkte. Monggaard støtter derimot von Triers valg av virkemidler.

– Jeg er ikke uberørt, men von Triers film handler om en seriemorder. Å ikke vise vold ville være rart. Volden er et verktøy for å fortelle historien, men også en måte å konfrontere oss på. Hvem snur seg bort først? Han eller oss? Det er typisk von Trier å ville sette publikum på prøve, sier Monggaard til Vårt Land.

Under overflaten finnes det en kritikk av måten vi dyrker seriemordere på i film og TV, mener Monggaard.

– Han bryr seg ikke om «den gode smak», men drar skildringene til sin ytterste konsekvens. Med overdrivelsene kommer det også inn et element av humor.

En stein i skoen

– Skjønner du likevel at noen kan oppfatte volden som for eksplisitt – og banal?

– Jeg forstår det, men jeg oppfatter det ikke sånn selv. Iblant kan det være vanskelig å ta von Trier alvorlig – men det er en av hans kvaliteter. Man vet ikke alltid hvor man har ham. «En film bør være som en stein i skoen», har han sagt. Du skal få vondt. Den skal sette spor.

– Hvilken plass har ondskapen i von Triers kunst?

– Von Trier er blitt beskyldt for å være kvinnehater, men jeg mener han er en stor humanist. Han utforsker den banale ondskapen og hvor langt et menneske er villig til å gå. Hva skal til for at selv en idealist knekker? Von Trier oppfordrer oss til å tenke over verdenen vi lever i.

I The House That Jack Built begår seriemorderen Jack (spilt av Matt Dillon) brutale mord på fem kvinner. I filosofiske samtaler med den mystiske veilederen Verge (Bruno Ganz) kommer det frem at Jack ser på drapene som kunstverk. Verge er en vri på karakteren Vergil i Den guddommelige komedie – han som fører Dante gjennom Helvete.

Kunstens grenser

Von Triers nye thriller er altså ikke bare en (reflektert) orgie i vold. Også kunstens sanne vesen blir satt under lupen, uten at regissøren kommer frem til noe endelig svar, ifølge Monggaard.

– Snarere utfordrer og utvider han rommet for hva kunst kan være. I en tid hvor verden er blitt så forsiktig, så redd for å krenke, viser han at det er behov for noen som krenker og utfordrer.

Kunst og fiksjon kan behandle ondskapen på måter virkeligheten ikke kan. Et av de store spørsmålene i The House That Jack Built er samtidig om kunsten i seg selv er god eller ond.

– Von Trier trekker linjer mellom seriemorder og regissør. Han diskuterer om det er mulig å gå for langt, selv i kunstens tjeneste.

Denne gangen tillater den 62 år gamle legenden seg altså å tvile, mener Monggaard. Er det riktig at kunsten er grenseløs? Eller finnes det, også her, en grense?

– En ydmykhet fra von Triers side?

– Ja, det tror jeg, selv om han nok ikke selv vil innrømme det. Kanskje har det med alderen å gjøre, at han tillater seg å se tilbake.

LES OGSÅ: – Om kirken ikke snakker om helvete, må kunsten gjøre det