Koldtbord med friskere råvarer

I nyinnspillingen av ­Kraft­-idioten er manuset tilsatt ­moralske ­nyanser og et vell av detaljer. Resultatet er ikke ­sofistikert, men amerikanske Cold Pursuit er bedre enn den norske originalen.

Den distanserte, men hardbarkede stilen sender ofte ­tankene til 1990-årene voldelige coolhet på film, skriver vår filmanmelder om Cold Pursuit.

Hans Petter ­Moland er blant sin ­generasjons mest feirede ­norske filmskapere og sannsynligvis den med mest internasjonal erfaring. Han var ­tidlig ute: Etter de ­prisbelønte og kritikerroste ­f­­­ørste­fil­mene ­Secondløitnanten (1993) og Kjærlighetens kjøtere (1996), fikk han en festivalhit på begge sider av Nordsjøen og ­Atlanteren med det ­mørke, ­engelskspråklige ­dramaet ­Aberdeen i 2000. Fire år ­senere fulgte han opp med The ­Beautiful Country, en ­gripende odysse sentrert rundt en ­vietnamesisk flyktnings reise fra landsbygda til Ho Chi Minh-byen, og ­deretter til det dypeste Texas, via ­Stillehavet og New York. The Beautiful Country – produsert av den gåtefulle filmlegenden Terrence Malick – var spekket med særegne stemninger og en mangefasettert ­utforskning av å være på flukt. I mine øyne er den ­Molands beste film.

Berlinalen

Gymnaslærer Pedersen (2006) var en ­intelligent og ­overskuddspreget ­dramatisering av Dag Solstads roman med nesten samme ­tittel, mens krimkomedien En ganske snill mann (2010) var en mer plump sjangerlek, med lyte­humør og umusikalske tyvlån fra sine amerikanske indie­forbilder. Filmen ble like fullt vist i hovedprogrammet under filmfestivalen i Berlin, i likhet med Beautiful Country. Samme ære ble også gitt Ut og stjæle hester som har norsk ­premiere neste uke. Og Kraftidioten fra 2014, som nå er gjort til en ­amerikansk spenningsfilm, bragt til lerretet av Moland selv.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP