I livets sjakkspill vinner døden til slutt

Multikunstner Kim Hiorthøys første spillefilm er underfundig og leken. Men like dypt som forbildet han drar veksler på – selveste Ingmar Bergman – lodder han ikke.

Storm (Tindra Hillestad Pack) er sort materie i The rules for Everything.

«Døden spiller sjakk» heter et berømt murmaleri fra en svensk middelalderkirke. I et takhvelv sitter en mann og et skjelett ved et svært sjakkbrett. Mannen følger spent med idet Døden flytter neste brikke. Maleriet inspirerte regissør Ingmar Bergman til å lage filmen Det sjuende seglet (1957). Her videreutvikler han motivet med døden og sjakkspillet.

Det er ingen avsporing å nevne Bergmans verk i forbindelse med The Rules of Everything av Kim Hiorthøy. Helt i starten siterer regissøren fra den 60 år gamle filmen: «Hvordan kan vi overliste døden? Ved å spille en kombinasjon med løper og hest som er ukjent.»

De store spørsmål

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP