Morsomt, komplekst og tankevekkende
Det er ellevilt alvor i Paul Beattys roman om et rasedelt USA.
Romanens hovedperson vil gjeninnføre slaveriet i det moderne Amerika. Resultatet er en
rappkjefta og intelligent fortelling. Bildet er fra Tel Aviv og viser en demonstrasjon mot statsminister Benjamin Netanyahus flyktningpolitikk.
Paul Beattys prisbelønte roman The Sellout er blitt en innertier også på norsk, med tittelen Meg mot røkla (eller Amerikas forente stater). Rappkjefta, intelligent og proppet med referanser, problematiserer romanen multikulturalisme. Den er essayistisk og satirisk, og handler om en svart mann som står tiltalt for høyesterett for å ha gjeninnført slaveriet. Ja, spinnvilt og tullete, og likevel svært alvorlig. «Meg» heter hovedpersonen som setter raseulikhet på dagsordenen og kritiserer identitetspolitikken for ikke å lykkes. Den er tilsynelatende uten endringskraft og kanskje skygger kulturelle identitetsprosjekter for muligheten av menneskelige fellesskap med andre enn de vi deler identitetsmarkører med.
Samtidssatire
Ideen i Meg mot røkla minner om Erlends Loes viltre påfunn med Doppler og Slutten på verden slik vi kjenner den. Loe rammer norsk identitet og selvforståelse med Doppler som den politisk ukorrekte utfordrer av middelklassens selvtilfredse likestilte levevis. Samtidig kan Beatty sammenlignes med Kjartan Fløgstad ,som drar en spøk i hver annen setning og bedriver ordkløveri med bitende samtidssatire. I likhet med Fløgstad beveger Paul Beatty seg høyt og lavt i kulturhistorien og refererer lekende til læringsteorier, amerikanske litterære klassikere, politisk historie, samfunnsteori og rappere. Rytmisk som de prosalyriske utskeielsene Frode Grytten av og til serverer i NRK P2, snakker den amerikanske forfatteren om institusjonell rasisme. Svarte skytes av politimenn i selvforsvar: «Bare fordi rasismen er død, betyr ikke det at niggere ikke blir skutt på flekken».
Bestill abonnement her
KJØP