Tar overgriperens perspektiv i grotesk roman

Marieke Lucas Rijneveld har skrevet en barokk, feberaktig og imponerende roman om en eldre dyrlege som innleder et forhold til en ung jente.

BEGJÆR OG OVERGREP: Ved bevisst å estetisere moralsk forkastelige handlinger, er det som om Marieke Lucas Rijneveld presser frem noen etiske spørsmål hos leseren, skriver vår anmelder.
Publisert Sist oppdatert

Mann (49) manipulerer og forfører sårbar jente (14). Mann og jente har et stadig mer seksualisert forhold der mannen gradvis forskyver jentas grenser. Jente blir eldre og sier til slutt nei til mannens tilnærminger.

Denne korte oppsummeringen kunne omtrentlig ha blitt brukt på flere prominente romanutgivelser de siste årene, som Vanessa Springoras Samtykket eller Kate Elizabeth Russels Min mørke Vanessa, og til en viss grad Camille Kouchners Den store familien og Linn Ullmanns Jente, 1983. I disse romanene er fortellerstemmen lagt til den unge kvinnen, som beskriver hvordan skjeve maktforhold, manipulasjon og overgrep oppleves fra offerets perspektiv.

Dette grepet fremsto kanskje for konvensjonelt for det nederlandske forfatterstjerneskuddet Marieke Lucas Rijneveld, som vant Booker-prisen for Kveldens ubehag i 2020. Årets roman, Min kjæreste skatt, tar fullt og helt overgriperens perspektiv, og henter tydelig inspirasjon fra den store klassikeren om eldre menn som tenner på prepubertale jenter, nemlig Vladimir Nabakovs Lolita fra 1955.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS