Symboltung Otello mister verket av syne

ANMELDELSE: Delvis tam regi og statisk musikalsk ledelse gjør Giuseppe Verdis Otello ved Den Norske Opera & Ballett til en forglemmelig opplevelse tross gode sangkrefter.

Otello
SYMBOLTUNG: Daniel Johansson gjør en flott sangprestasjon i rollen som Otello, men oppsetningen på Operaen er stilisert og symboltung i både scenografi og personregi.
Publisert Sist oppdatert

I 1997 opplevde jeg å stå tre meter fra en rasende Otello som kvelte sin kone Desdemona med en hodepute. Brutalt, selvfølgelig, men råskapen i Stein Winges regi og kraften i Verdis musikk gjorde et uutslettelig inntrykk på barnekoristen ute i kulissene på Operaens nye oppsetning av Otello.

Georg Zlabingers oppsetningen ved Operaen vinteren 2025 er noe ganske annet enn Winges versjon. Otello er Giuseppe Verdis siste dramatiske opera, og er basert på Shakespeares stykke ved samme navn. Operaen hadde urpremiere i Milano i 1887, og forteller historien om den forbigåtte Jago som ved renkespill forleder guvernøren og maureren Otello til å drepe sin kone Desdemona, som han mistenker for utroskap.

Den svarte fremmede

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP