Skagen-malerne malte alt, bortsett fra det religiøse livet. Anna Ancher var annerledes

ANMELDELSE: Skagen-maleren Anna Anchers utstilling på Lillehammer kan beskrives med verbet «være». En egenrådig og livsoptimistisk kvinne, som målte fargeklangene opp mot sin egen kroppstemperatur.

Anna Ancher, Et misjonsmøte, 1903, olje på lerret, 100,5 x 145 cm. Skagens Kunstmuseer
MISJON: Skagen-malerne malte alt, bortsett fra det religiøse livet på denne nordlige, forblåste tuppen av Danmark. Men Anna Ancher, som hadde meg seg troen fra hjemme, gjorde det, skriver Olav Egil Aune.
Publisert Sist oppdatert

Vi er på Skagen, Danmarks nordligste punkt. På slutten av 1800-tallet samlet det seg en gruppe malere av format der, Christian Krohg var én av dem. Og Anna Ancher, som var født og vokste opp der, som datter av dem som drev et av Europas mest kjente kunstnerhoteller, Brøndums Gjestgiveri. Antakelig er det få kunstnere som har levd en så speilblank tilværelse som henne.

Fem minutter fra hjemme

Anna Ancher var født så langt fra hovedstaden København som det var mulig å komme. Og likevel – og uten for mye formell utdannelse – ble hun, er i hvert fall, en kunstner Europa regner med.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP