Sjeldent oppsiktsvekkende debut
Iranske Panah Panahis selvsikre filmdebut veksler djervt mellom familiehverdagslighet, popkultur og det opphøyde.
KOMBINERER: Veifilmen «Veien videre» er en varm, sår og sjarmerende feelgood med et nyskapende og utforskende i filmspråk. Regissørdebutant Panah Panahi går sin mer kjente far en høy gang, ifølge Einar Aarvig.
Arthaus
Veien videre har blitt vist på Tromsø Internasjonale Filmfestival, Film fra Sør og festivaler i norgeseliten som presenterer den nokså likt: Den er en varm film med humor og magisk realisme, vi kommer til å «le, gråte og danse i kinosetet», tempoet er avmålt, lite avsløres om hovedpersonene, bildene er så vakre «at de kan ta pusten fra en», regissør Panaha Panahi «går sin far Jafar en høy gang».
Det avsløres dessuten at handlingen følger en familie på biltur gjennom «grisgrendte strøk» i Iran og i distributørens egen beskrivelse fremgår det at minstemann er en «urokråke og storsjarmør».
Alt skulle altså ligge til rette for en kvalitetssikret og givende kinoopplevelse – en feelgoodfilm for åpensindige kulturmennesker, et alternativ til oppskriftsmessig Hollywood-ræl, attpåtil skapt av sønnen til en av Irans mest internasjonalt kjente regissører.
Bestill abonnement her
KJØP