«Rocks» er britisk sosialrealisme på sitt beste
Med sitt solidariske, ressurssterke persongalleri og sine velfungerende samfunnsinstitusjoner, skiller Rocks seg drastisk fra det meste i sjangeren «sosialrealisme».
EN STJERNE PÅ EN STØRRE HIMMEL: Storbritannia har lange tradisjoner for fortellinger om samfunnets mindre heldige. Rocks har forbindelseslinjer til dette arvegodset, men representerer samtidig noe eget, skriver vår anmelder begeistret.
Arthaus
Det siste året har gitt kvalitetsbevisste seriekikkere innsikt i Londons afrikansk-karibiske miljøer. I May Destroy You (HBO) og Small Axe (NRK TV) er intelligente og mangefasetterte portretter, malt fra innsiden, med vilje til både poesi og problematisering. Kinoaktuelle Rocks ble først vist for publikum under filmfestivalen i Toronto i 2019, og er slik sett en tidligere produksjon enn de to tv-seriene.
Forlatt av moren
Ungdomsskoleeleven Olushola blir bare kalt Rocks etter en episode hvor hun, på nokså hardhendt vis, måtte tre støttende til for en venninne. Hun bor i en kommunal blokk sammen med mor og lillebror i Dalston i Øst-London, et område tilreisende, kule nordmenn forbinder med et pulserende uteliv.