Nyinnspillingen av «Tre nøtter til Askepott» imponerer stort
«Tre nøtter til Askepott» er en så ikonisk juleklassiker at det er vågalt å lage en ny utgave. Men den norske kinoversjonen lykkes riktig bra.
LEVERER: Astrid Smeplass og Cengiz Al imponerer som Askepott og prinsen. De utgjør akkurat det flotte paret som eventyret trenger, skriver vår anmelder.
David Vu / Storm Films
Jeg skal ikke terpe på den årvisse diskusjonen om hvorfor norske filmprodusenter lager innspillinger av kjente historier i stedet for å komme med originalfortellinger. Det får holde å heie på at manusforfattere og filmskapere oftere bør gi oss noe nytt.
Nå meldes det om store forventninger til nytolkningen av den tsjekkiske filmklassikeren fra 1973 som NRK har vist hver julaften i alle de år. Men hvordan er det å se artisten Astrid S som Askepott i stedet for det uforglemmelige ansiktet til Libuse Safránková i originalen? Hva skjer når skuespiller Knut Risans legendariske, lett karikerende fortellerstemme mangler og norske filmskuespillere fører en ekte dialog i stedet?
Det er litt vrient å felle en dom. Idet jeg ser Tre nøtter til Askepott, merker jeg hvordan bildene fra originalen popper opp i bakhodet. Grunnen er åpenbar: Den estetiske kvaliteten i regissør Václac Vorliceks film er umåtelig høy. Livet i landsbyen og gården der Askepott bor, er så detaljert skildret, ikke minst hennes nærhet til duene, uglen, hunden og hesten.