Nyansert metoo-roman fra Andrea Bræin Hovig
ANMELDELSE: Siste akt er en velskreven og moralsk tvetydig debut fra en av landets største skuespillere.
Andrea Bræin Hovigs roman «Siste akt» handler om alt mulig: aldring, ensomhet, morskap, skjebnesvangre livsvalg, kunstens verdi, kunstens kostnad, meningen med livet. Vår anmelder er imponert.
Erlend Berge
Det er snart syv år siden metoo-bevegelsen satte seksuelt maktmisbruk i Hollywood på agendaen. Etter hvert som dette oppgjøret med grensoverskridende atferd spredte seg til andre bransjer og land, så vi antydningen til en slags omvendt seksualrevolusjon. Som alle revolusjonære bevegelser bar også denne preg av en overkorreksjon, og prinsippet om å la tvilen komme den tiltalte til gode, føk ut av vinduet.
Med årene har temperaturen lagt seg, debatten er mindre polarisert, og man kan til og med se tegn til at yngre generasjoner igjen har begynt å idealisere den gråsonepregede og litt farlige seksualiteten. Timingen er derfor god for en nyansert, velskreven og skarp roman fra denne anspente perioden.
Her kommer Andrea Bræin Hovigs roman Siste akt inn. Hun har tidligere skrevet barne- og ungdomsbøker. Denne fortellingen om en mor og datter som på hver sine måter har blitt preget av sin befatning med den norske teaterbransjen, er en solid voksendebut fra en av landets største scene- og filmskuespillere.