Minari er langt mer poetisk og sanselig enn en typisk Hollywood-film

Når alt synes håpløst, vever Minari inn en tro på nytt liv. Filmen basert på regissørens eget liv skyr hollywoodske formler til fordel for antydningens kunst.

.
GRØNNE FINGRE: Pappa Jacob (Steven Yeun) store drøm er å bli bonde. Nå har han tatt familien sin med til Arkansas for å dyrke grønnsaker. (Foto: Norsk filmdistribusjon)
Publisert Sist oppdatert

Grovt sagt finnes det to slags filmhandlinger. Den ene følger Hollywoods gjennomarbeidede dramaturgi, den vi kjenner så godt at vi vet når urovekkende elementer vokser til store konflikter som må løses. Den andre handlingstypen dropper slike nærmest forutsigbare vendepunkt – i stedet aner man ikke helt hvor regissøren vil lede oss bak neste sving.

Minari av den koreansk-amerikanske regissøren Lee Isaac Chung hører til den siste tradisjonen. Han har skrevet et manus som jeg tror skal lede meg hit, men som like gjerne går dit.

Fra byen til bygda

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS