Lærd og sanselig Händel

I en tindrende nyinnspilling blåser The English Concert tørrstøvet av Händels ungdommelige oppstandelsesoratorium.

Händel og Grünewald
VENNLIGSINNET: Georg Friedrich Händel (t.v.) gjorde i sitt oratorium «Oppstandelsen» det maleren Matthias Grünewald gjorde i sin kunst – forkynte den uforbeholdne tilgivelse. Til høyre er et utsnitt fra Grünewalds Isenheimer-alter.
Publisert Sist oppdatert

Georg Friedrich Händel «er» Messias, Jephta, Saul, Solomon, Debohra, Samson. I svære utladninger av noen verk spiller og synger han den naturlige skjønnheten og brutaliteten inn i de bibelske og mytologiske skikkelsene. De lever godt, 300 år etter. Modne verker.

Da han var 21 dro han for egne penger til Italia hvor han spilte og komponerte verker for entusiastiske mesener i Venezia, Firenze og Roma, han ble båret frem. Alt at dette var ikke like levedyktig, det meste har gått tapt. Men én ting står – hans Il Ressurezione di nostro Signor Gesù Christo (Oppstandelsen), selv om det har fristet livet som bibliotekskuriositet.

Et mildt verk

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP