Innovasjon Japan
Interessen for den japanske populærmusikken er økende i vesten. Med dette introduseres også tankesett som kan føles både fascinerende og fremmede. For eksempel knyttet til forholdet mellom kunst og kommers.
Som del av den økonomiske og teknologiske oppblomstringen japanerne opplevde på 80-tallet, knyttet mange store firmaer og selskaper til seg komponister og musikere som sto i front av utviklingen. Pengene strømmet. Musikken som kom ut av investeringene dreide seg likevel i mange tilfeller om noe helt annet enn det vi her hjemme tradisjonelt tenker på som reklame.
Visjonære og eksperimenterende musikere ble hyret inn for å lage musikk for hverdagslivet og for omgivelsene og rommene som omgav produktene og livsstilen de inngikk i. Utgivelsen Kankyo Ongaku: Japanese Ambient, Enviromental & New Age Music 1980-1990 tar for seg noe av denne musikken. Her finner man lydskulpturer og soundscapes for arkitektur, bakgrunnsmusikk for butikklokaler, men også for konkrete produkter til salgs i forretninger. Har du savnet et avantgardistisk stykke musikk skrevet til et Sanyo aircondition-apparat eller ei Seiko-klokke? Du finner det her.
LES OGSÅ: David Sylvian gir utsikt til Fuji-fjellet.
Bestill abonnement her
KJØP