Filmpuslespill ironiserer over våre holdninger

Mang en filmskaper leier oss ved hånden for å vise fram sine ideer. ­Gullpalmevinner Ruben Östlund ber oss stort sett tolke selv.

Apemannen (Terry Notary) herjer under kunstmuseets middag for sponsorer og VIP-gjester. Z
Publisert Sist oppdatert

Visse aktører – samtidskunstmiljøet og et kynisk PR-byrå – får smake den svenske regissørens satiriske pisk i The Square. Men etniske skandinaver på velferdssamfunnets solside slipper heller ikke unna. I et puslespill av scener speiles våre holdninger til innvandrere som ber om hjelp.

Östlund fletter lekent sammen en kunsteksperts private historie med lattervekkende ironisering over holdninger i museet der han jobber.

Det handler om Christian, kunstnerisk leder ved et samtidskunstmuseum i Stockholm, som skal åpne utstillingen Ruten. (Verket påstås å være av kunstneren Lola Arias. Hun finnes i Argentina, men om hun vet at regissøren bruker hennes navn, er uklart.)

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS