En gotisk skattekiste på Nasjonalmuseet
Vårens imponerende storsatsing på Nasjonalmuseets viser hvor viktig middelalderens kristne bildespråk ble for modernister som Kate Kollwitz og Edvard Munch.
GOTIKK OG MODERNITET: Den danske symbolismen Ejnar Nielsens «Mann og kvinne» (1917–19) i Nasjonalmuseets utstilling. Maleriet speiler middelalderens mye brukte Adam og Eva-motiv, men gir det et nytt og ambivalent innhold.
Ina Wesenberg
Edvard Munch var den moderne avantgarden i kjøtt og blod. Men han var ikke upåvirket av fortiden. Som andre «fin de siècle»-kunstnere hentet han næring fra den viltvoksende og spirituelle middelalderen.
En ting er skjeletthånden og de huløyde vampyrkvinnene, effekter vi kjenner fra populærkulturens gotiske lekekasse. Noe annet er de kroppslige og holistiske vibbene, den kristne ikonografien, det håpefulle lyset og dragningen mot håndverkstradisjon og katedraler.
Nasjonalmuseets nye storsatsing, Gothic Modern. Fra mørke til lys, er et forbilledlig og modig eksempel på hva forskning på tvers av land kan frambringe. Her er det mye å fordøye, svært mye, men boringen i Europas «gotiske modernisme» er både overraskende og opplysende.