En Beethoven-tolkning som virkelig skiller seg ut

Kristian Bezuidenhouts Beethoven er full av overraskelser og glimt i øyet.

.
IMPONERER: «Det som gjør platen så bra, er hvordan Bezuidenhout bruker lyden i dette instrumentet til å løfte frem hvert minste utsagn i stykkene», skriver Vårt Lands kritiker Tore Hegdahl.
Publisert Sist oppdatert

Når den australske pianisten og cembalisten Kristian Bezuidenhout spiller Beethovens pianokonserter sammen med Freiburg Barokkorkester og den spanske dirigenten Pablo Heras-Casado, alle på tidsriktige instrumenter, da skal du høre etter, for dette er innspillinger som faktisk kaster nytt lys over stykkene og over Beethoven som komponist og type. En lang setning, men sann.

Konsertene fyller tre CD-er, og den siste, med konsertene nr. 1 og 3, er nettopp kommet ut. Den og hele serien er fabelaktig fint spilt.

I hendene på disse folkene fremstår Beethoven som en komponist full av overskudd og innfall, til og med humor. Hvem skulle trodd? Musikken hans, og særlig når den blir fremført på denne måten, minner oss enda en gang på det ironiske, forvirrende og betagende faktum – den du er på innsiden er ikke det samme som det unike du gir verden, det vi andre ser. Utsiden er som regel best. Raus, glad, klokere enn du selv.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS