En av vår tids største skuespillere imponerer i «The Card Counter»

«The Card Counter» stiller spørsmål om hvordan en kan forholde seg til sin egen voldelige fortid – en fortid som både handlet om å følge ordre og å gi etter for egne lave instinkter.

.
URETTFERDIG: Oscar Isaac spiller han en mann som – typisk for en Schrader-film – står i et utenforskap samfunnet har ansvaret for. Når det til slutt er samfunnet som setter ham på plass, på et sted han kan forstå og akseptere, føles det blodig urettferdig.
Publisert Sist oppdatert

Paul Schrader er en viktig del av moderne filmhistorie. Som manusforfatter for Martin Scorsese stod han bak klassikere som Taxi Driver og Raging Bull – begge om labile menns kamp med indre og ytre djevler. Han nevnes gjerne som en sentral skikkelse i «det nye Hollywood», det regissørstyrte «ungdomsopprøret» som gjorde seg gjeldende fra slutten av sekstitallet, i selskap med kapasiteter som Francis Ford Coppola, Steven Spielberg og Brian De Palma.

Men der Spielberg var flasket opp på femtitallet B-kultur, kommer Schrader fra en strengt kalvinistisk familie. Han og broren ble oppmuntret til å fortelle historier, men han fikk ikke lov å se film før han nærmet seg myndighetsalderen. Suksessen med Taxi Driver – som var skrevet i en periode med depresjon, ensomhet og alkoholisme i Los Angeles – tillot Schrader å regissere sin egne filmer.

Kirkens klimafornektelse

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS