Eksemplarisk om rettstegningen som hybridsjanger
KUNST OG FORBRYTELSER: Boka om Esther Maria Bjørneboes tegninger undersøker på fremragende vis forbindelsen mellom billedkunst og rettens prosesser.
ORDERUD-SAKEN: Den kunstneriske bearbeidelsen er knyttet til en fortolkning av hva som er viktig i scenen, nemlig forgrunnens dialog, men også linken mellom de to drapstiltalte, skriver vår anmelder. Veronica Orderud i forgrunnen, med aktorene Jørn Sigurd Maurud og Olav Helge Thue. Per Orderud i bakgrunnen. Foto: Esther Maria Bjørneboe/Press
Forlaget Press
Jeg har lenge vært fascinert av grensefenomene i kunsten. Eksempelvis romaner som går over i billedkunst, eller gatekunst som tøyer grensene for hva som er tekst og hva som er et maleri, og distinksjonen mellom dem. Rettstegningen er likevel særlig interessant, spesielt om det er en i utgangspunktet skolert billedkunstner som går inn i rollen.
Denne nye boka om Esther Maria Bjørneboe, som opprinnelig var (og fortsatt er) billedkunstner, fordyper seg i de fleste sider ved forholdet mellom kunst og jus.
Stor bredde
Bestill abonnement her
KJØP