Blind eller seende: Dette var stort
Beethoven stilte alltid spørsmål, og ikke minst det eldste av alle: Er livet verd å leve? Denne uka svarte den blinde, japanske pianisten Nobuyuki Tsujii kontant «ja» på komponistens vegne.
Trampeklappene ville ingen ende ta for Nobuyuki Tsujii i Oslo Konserthus.
Oslo konserthus
Blind eller ikke blind, det er naturligvis ikke det det dreier seg om – vi sier ikke den «seende» pianisten, når alt kommer til alt er det kanskje ikke vi «seende» som ser alt eller det viktigste. Men imponerende er det, Tsujii har fulgt en drømmebane etter at han mottok kritikerprisen under Chopin-konkurransen Warszawa i 2005 og fire år senere vant den sagnomsuste Van Cliburn-konkurransen. Enorm teknikk og originale innganger til det velkjente, er et par stikkord.
Markant hyllest
Det var ingen luftig musikkopplevelse, som tok bolig i Oslo Konserthus, disse kveldene. Beethoven er én ting, Tsujii – åpenbart komponistens «venn» – var på den opprørske siden, kontant, hardtslående, poetisk, en tolkning der kontrastene sto sprengspente linet opp og ventet på å bli forløst. Og det ble de. «Elegant», er ikke ordet, skjønt det var det også. For all del. Og en markant hyllest på starten på det store Beethoven-jubileet (250) i år.
Bestill abonnement her
KJØP