Anmeldelse: Edel drømmer om et liv bedre enn det den ugifte mora hennes fikk
De hjemmeværende mødrene glimrer med sitt fravær i litteraturen. Nora Aschim har skrevet et fint portrett av ei husmor, men kunne gått tettere på.
RIMANDEBUT: En nysgjerrig tilnærming kombinert med en rolig sympati preger Nora Aschims roman Edel, og forfatteren viser teft for både gode detaljer og klart språk, mener vår anmelder.
Heidi Furre
Den hjemmeværende mora er ikke en litterært bejubla skikkelse. Selv om husmødrene på 50-tallet var mange, ja, til og med en majoritet, flommer det ikke over av potetkokende koner i bøkene. Heller er de fulle av selvstendige kvinner, feminister, kvinnesaksforkjempere. Med god grunn, er det lett å tenke. Men har det bidratt til å usynliggjøre disse mange kvinnenes liv?
Det mener den svenske forfatteren Kristina Sandberg, som gjorde stor suksess med sin Hemmafru-trilogi (2010-2014). Hun kaller det et feministisk prosjekt å motvirke usynliggjøringa av de mange husmødrenes liv.
Selv om Nora Aschim (f. 1998) har skrevet en helt annen type bok, kommer jeg til å tenke på Sandberg jeg leser romanen Edel. For i denne portretterer også Aschim ei husmor.
Bestill abonnement her
KJØP