Anmeldelse: Artig gjenhør med norsk operahistorie
Operaorkesteret spiller fremoverlent og usnobbete, men den norske operahistorien tenderer mot selvfølgeligheter.
PLATE: Operaorkesteret spiller enormt flott og pågående, ikke kjedelig i det hele tatt, skriver Tore Hegdahl.
Jörg Wiesner
Den Norske Operas Orkester er ute med en ny plate, og det er en stor, gledelig overraskelse å høre hvor fint de spiller. Jeg hadde glemt Mozart-platen de ga ut i 2009, og i og med at Norges fjell skiller Operaorkesteret og meg, har jeg ikke hatt muligheten til å høre dem i virkeligheten. Men de spiller altså enormt flott og pågående, ikke kjedelig i det hele tatt.
Repertoaret på platen er norske operaovertyrer. Vi skal til Christiania på 1800- og tidlig 1900-tall, til Nationaltheatret, Eldorado Varieté-Theater og Det Dramatiske Selskabs lokaler i Grændsehaven, og til operaer som Fjeldeventyret, Væringene i Miklagard, Lajla, og Thora paa Rimol. Hensikten med utgivelsen er ifølge CD-heftet å løfte frem en gjemt og glemt perle i vår nasjonale kulturarv. Dirigent på platen er Ingar Bergby.
Den eldste norske operaen
Bestill abonnement her
KJØP