Nyheter

Graver etter Gud

– Fare for å overdrive flere arkeologiske funn, mener Bjørn-Are Davidsen.

Flere av de arkeologiske funnene i 2014 besvarte spørsmål som arkeologer har klødd seg i hodet over lenge, og noen av funnene understreker eller problematiserer historiske sammenhenger som er omtalt i Bibelen. Funnene som har noe å si om de bibelske historiene er særlig populære.

– Det er en veldig iver etter å bevise og motbevise det som står i Bibelen. Vi må være forsiktig med å si noe skråsikkert, sier Bjørn-Are Davidsen.

Les også: Bibelen kåret til menneskehetens mest verdifulle bok

Han er skribent og foredragsholder. Foruten å avlive flere kirkehistoriske myter, jobber han med å få vitenskapen og Bibelen til å synge samstemt. Vårt Land satte sammen en liste over sju arkeologiske funn som har en relevans til bibelske fortellinger, og ba Davidsen kommentere funnene.

Noahs ark

En babylonsk skrift sier at dyrene gikk to og to inn i Noahs ark, som det også står i Bibelen. Skriften forteller også, i motsetning til den bibelske fortellingen, at Noahs ark var rund.

– Dette bekrefter at denne historien finnes i begge kulturene: både den jødiske og den babylonske. En ekspert ved British Museum mente til og med at det var mer troverdig med en rund ark. Men skal man først lete etter troverdige trekk i slike fortellinger, synes jeg nok den arken som er omtalt i Bibelen virker mer sjødyktig, sier Davidsen.

Herodes' grav

I 2007 fant israelske arkeologer rester av Herodes den Stores gravkammer. Det er den samme Herodes som sendte soldater ut etter Jesusbarnet. I desember fant de også rester av et inngangsparti, knyttet til gravkammeret.

– Dette bekrefter at Herodes som er omtalt i Det nye testamentet levde. Og det er enda et bevis på at Det nye testamentet ikke er som Mormons bok. Arkeologer har ikke gjort funn som støtter fortellingene om jøder og Jesus på besøk i Amerika, som mormons bok omtaler. Når man ikke har gode spor etter noen som helst byer og folk som er omtalt, er den opplagt oppdiktet. Dette funnet viser at Bibelen omtaler relle personer, sier Davidsen.

Les også: Prest vil døpe romvesen

Gammel olje

8.000 år gammel olivenolje ble funnet nær Nasaret.

– Så du mener dette betyr at Bibelen tar feil, siden jorden ifølge den bare er 6.000 år gammel? Nei, det gjør ikke det. Å lese Bibelen på en slik måte at jorden antas å være 6.000 år gammel, sluttet bibelforskere flest med for lenge siden. Til og med paven aksepterte at jorden var mye eldre, allerede på slutten 1700-tallet, sier Davidsen.

Kaananittisk borg

Israelske arkeologer har gravd frem rester av en kaananittisk borg, som de også mener er den samme som er omtalt i det gamle testamentet. Ifølge den bibelske historien inntok den kong David «Sions borg» kort tid etter han ble kronet til konge. Historien er omtalt i 2. Samuelsbok 5,6-7.

– Dette bidrar til å bekrefte historiene i Bibelen. Men å tro at man med dette har bevist at den bibelske historien er riktig, blir feil, sier Davidsen.

To holdninger

Her trengs et apropos. Davidsen snakker om to motsatte tilnærminger i møte med arkeologiske funn som kan si noe om Bibelens troverdighet. Den første tilnærmingen kaller han minimalistisk. Minimalistene krever at det må foreligge svært tydelige bevis før man kan si at et funn bekrefter noe som Bibelen sier.

Den andre tilnærmingen er den maksimalistiske. Ut ifra denne holdningen vil et arkeologisk funn som er i tråd med noe som står i Bibelen, også langt på vei bevise det som står. Det er lett å bli for ivrig på begge disse holdningene, ifølge Davidsen.

– Funnet over bekrefter at kaananittiske borger fantes, noe som bekrefter den bibelske historien. Men det er rom for tolkninger av hva dette egentlig betyr. Det er ikke lett å se at dette er en bestemt borg omtalt i Bibelen, og det er heller ikke alltid oppgitt så nøyaktig hvor borger eller byer ligger, sier Davidsen.

5. Palasset til kong David, den David som ifølge Bibelen bekjempet Goliat, er funnet sørøst i Israel. Palasset er datert til omtrent 1.000 år før Kristus, og ligger rett ved siden av et like gammelt skattekontor.

– Minimalister har en tendens til å benekte at David og Salomo levde. Det finnes nemlig ikke noen segl, mynter eller andre helt tydelige bevis for at de levde. Her har man nå funnet et statsbygg, som er datert til Davids tid. Noen sier da at dette er Davids palass. Det kan være riktig, men vi kan ikke være sikre. Det er ofte slik arkeologi fungerer, sier Davidsen.

Bilde av Jesus

Et bilde av en person med mørkt krøllete hår som holder hånden opp, som i en velsignelseshandling, er funnet i en egyptisk hule. Arkeologene mener dette bildet fra tidlig 500-tallet er det tidligste bildet av Jesus.

– Det er nok uansett ikke sånn Jesus så ut og dette er da langt fra det eldste? Han fremstilles på forskjellige måter, så langt tilbake som til 200-tallet. Da blir han fremstilt som en filosof eller som den gode gjeter med en sau på skuldrene. Bildene er jo tross alt tegnet en stund etter Jesu død, og vi må ikke se på dem som dokumentariske portretter, sier Davidsen.

Les også: Jakten på en mandig Jesus

Stefanus' grav

Martyren Stefanus' grav ble funnet nær Ramallah. Stefanus er den første personen som ifølge Bibelen ble drept fordi han trodde at Jesus stod opp fra de døde.

– Dette funnet vet jeg for lite om til å kunne uttale meg. Hvordan vet man om dette er Stefanus' grav? Jeg kan se for meg to måter: Enten fant de noe som beviser at dette var graven til en som ble steinet i første århundre, med en samtidig innskrift som eksplisitt sier at det var martyren Stefanus' grav. Eller så har de her funnet noe annet, et senere gravkapell eller et skrin med litt utydelig skrift som kan se ut som «Stefanus», et navn som for øvrig ikke var uvanlig på denne tiden, sier Davidsen.

Motbeviser kritikk

– Man skal være ytterst forsiktig med å si noe skråsikkert etter en arkeologisk utgravning. Man må ikke overdrive hva et arkeologisk funn kan bevise eller motbevise, sier Davidsen.

Samtidig: Noen ganger kan arkeologien bevise faktiske forhold som tidligere har blitt avvist.

– For eksempel ble historien om Betesdas dam som hadde helbredende kraft, avvist av flere forskere tidlig på 1900-tallet. Når man senere fant dammen, bekrefter det at dammen finnes, sier Davidsen.

Troverdig

Noen ganger kan arkeologiske funn, eller snarere mangel på funn, utfordre bibelske historier.

– Da er det flere muligheter i spennet mellom at arkeologene har tolket funnene feil til at Bibelens forfattere har gjort en feil. Jeg er ikke fremmed for noen av disse mulighetene, sier Davidsen.

Det har hendt flere ganger at nye funn har endret tidligere tolkninger av historiske hendelser.

Han trekker blant annet frem at man ikke har klart å finne spor etter byen Ai, som Josva skal ha inntatt, ifølge Josvas bok.

– Vil det å erkjenne faktafeil i Bibelen undergrave hele dens autoritet?

Nei. Det viktige er de poengene forfatterne i Bibelen mente å formidle, ikke om alle detaljer kan bekreftes. Bibelen er ikke diktert av Gud, sånn som Koranen og Mormons bok hevder å være. Bibelen er skrevet av mange forfattere. Når evangelisten Lukas sier at han bruker øyenvitner som kilde, kan de selvsagt huske noen ting forskjellig, sier Bjørn-Are Davidsen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter