Telefonsalg topper klagestatistikken til Forbrukerombudet, og forbrukere opplever å bli oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg.
– Telefonsalg oppleves som en påtrengende form for markedsføring og det rammer forbrukere som har tatt et aktivt valg om å ikke bli kontaktet av telefonselgere. Derfor foreslår vi å stramme inn reglene, sier forbrukerminister Horne.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Det er i dag tillatt å drive telefonsalg, men ikke til forbrukere som har reservert seg i reservasjonsregisteret. To unntak gjelder imidlertid i dagens regelverk: Dersom forbrukeren har samtykket til telefonsalg, eller dersom forbrukeren har et kundeforhold til selskap som tar kontakt.
LES OGSÅ: Kritiserer Horne for «flyttenekt»
Horne sender nå et forslag til endringer i telefonsalgsreglene i markedsføringsloven på høring. Forslaget består av to tiltak: At samtykke til telefonsalg fra reserverte kunder må gis direkte til én aktør, og at næringsdrivende ikke kan rette telefonsalgshenvendelser til eksisterende kunder som har reservert seg, uten samtykke.
– Med dette forslaget vil forbrukerne få en mer effektiv reservasjonsordning. Vi vil begrense næringsdrivendes mulighet til å drive med telefonsalg overfor forbrukere som har reservert seg, sier forbrukerministeren.
©NTB