Nyheter

Varsler omstilling for giverbasert virksomhet

Nordmenns giverglede øker mer enn den økonomiske veksten, men organisasjonslojaliteten er på retur. De trofaste giverne forsvinner, og kampen om de nye blir stadig tøffere.

Bilde 1 av 2

– Tendensene viser at yngre givere gjerne gir til enkeltprosjekter eller kampanjer og velger seg hjertesaker over en viss periode, men binder seg nødvendigvis ikke til en organisasjon slik foreldregenerasjonen gjerne har gjort, sier generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, Siri Nodland.

Gjennomsnittsalderen på faste givere i kristelige organisasjoner kan være ganske høy, ofte er den over vanlig pensjonsalder. Generalsekretær Nodland tror ikke det er grunn til å frykte for fremtidens giverinntekter, men mener organisasjonene må tenke nytt.

– Vi har absolutt ingen indikasjoner som tyder på at folk vil slutte å gi penger til sine hjertesaker, men jeg tror det vil være en utvikling på hvordan de gir og at det vil bli mer fokus på enkeltkampanjer. Jeg tror derfor måten vi kommuniserer på blir viktigere i årene som kommer, og det gjelder også kristelige organisasjoner, sier Nodland.

Forberedt på konkurranse

Innsamlingsrådet har 64 medlemsorganisasjoner, blant dem 20 kristelige. Nodland viser blant annet til den årlige fundraisingsrapporten fra analysebyrået Deloitte, som viser at nordmenns giverglede økte mer enn den generelle økonomiske veksten i fjor.

En av organisasjonene som har økt gaveinntekter og antallet faste givere de siste årene er Strømmestiftelsen. Markeds- og kommunikasjonssjef Kristine Storesletten Sødal forteller at det er et omhyggelig arbeid å skaffe nye faste givere.

– Det er en tøff konkurranse om å få oppmerksomheten, og jeg tror ikke den situasjonen blir noe lettere fremover, sier hun.

LES OGSÅ: Tidligere Jesus-soldat Rut Helen Gjævert håper på fortsatt løpende religionsdebatt

Høy gjennomsnittsalder

Strømmestiftelsens faste givere har også en relativt høy gjennomsnittsalder, men Sødal er ikke bekymret for fremtiden.

– Vi opplever at mange unge føler på et ansvar og merker at folk blir begeistret for Strømmestiftelsens arbeid. Vi ser for eksempel at jobbskaper-kampanjen vår får mange støttespillere i ulike aldrer, sier hun.

Tenker alternativt

Markeds- og kommunikasjonssjefen i Strømmestiftelsen forteller at de alltid jobber målrettet for å få nye faste givere. Hun tror ikke de yngre giverne kun vil støtte konkrete prosjekter.

– Generelt stemmer det nok at de yngre blir mer engasjert av enkeltkampanjer, men vi opplever også at mange har en tilknytning til oss som organisasjon, sier Sødal.

Hun ser en trend at unge givere gjerne selv tenker alternativt på hvordan de kan gi.

– Vi ser for eksempel at når noen starter opp et firma, så ønsker de å bygge inn det å gi som en del av dette.

LES OGSÅ: Derfor fortsetter medlemsraset i Svenska kyrka

– Gode til å omstille seg

Siri Nodland i Norges Innsamlingsråd synes kristne organisasjoner viser stor evne og vilje til å omstille seg. Ifølge Fundraisingsrapporten 2015 ligger mange kristne organisasjoner i toppen når det gjelder for eksempel salgsinntekter.

– Kristne organisasjoner utpeker seg også når det gjelder andre gaver, som minnegaver og jubileumsgaver, sier hun.

Festivalene er viktige

Flere av organisasjonene oppgir stand på festivaler som viktige steder å rekruttere unge givere.

– Under UL (Ung Landsmøte) hvert år driver vi den mest aktive rekrutteringen av nye, faste givere til NLM, sier markeds- og innsamlingsleder Grete Haukelid i Norsk Luthersk Misjonssamband.

Strømmestiftelsen har ikke en egen festival, men har stand på flere festivaler.

– Vi har tro på å utfordre ungdommene ansikt til ansikt og har fått mange faste givere på festivalene, sier markeds- og kommunikasjonssjef Kristine Storesletten Sødal.

LES OGSÅ: Det kristne menneskesynet får ikke gjennomslag i møte med politisk liberalisme når det gjelder aktiv dødshjelp, mener teologiprofessor

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter