Klima

– Slutt å si «grønn omstilling»

Nina Jensen synes regjeringen skuffer stort. Klima- og miljøministeren sier at regjeringen trenger mer tid.

– Nå kan regjeringen bare slutte å snakke om «grønn omstilling». Den viser at den ikke har forstått hva det innebærer, sier Nina Jensen, generalsekretær i WWF.

Både Jensen og Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet mener regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, mer helseskadelig luft i norske byer og for at mer norsk natur overkjøres av andre hensyn.

LES OGSÅ: Håper Siv Jensen har lært av i fjor

Svakere

Statsbudsjettet gjør at Norge står stille i klima- og miljøpolitikken, er den samstemte dommen fra både Jensen, Haltbrekken, Marius Holm i Zero og Ola Elvestuen, nestleder i Venstre.

– Stillstand må man kunne kalle tilbakegang i den situasjonen vi er i, sier Holm i Zero.

Han mener at grønn omstilling trengs både for klimaet og for å skape arbeidsplasser i annet enn olje og gass.

CO2-avgiften setter regjeringen ørlite opp og kaller det prisjustering, både for oljesektoren, bensin og diesel. Men når oljeprisen går kraftig ned, spiser det opp virkningen av CO2-avgiften.

Miljøorganisasjonene mener at CO2-avgiften er sentral for få et såkalt grønt skatteskifte, at det skal koste mer å forurense, og bli billigere å velge det som ikke forurenser. Naturvernforbundet er oppgitt over at regjeringen gjør det dyrere å ta tog, buss og ferje ved å øke momsen der.

LES ERLING RIMEHAUGS KOMMENTAR: «Klimapolitikken er forbausende passiv»

Vil vente

Holm i Zero undrer om statsministeren og Høyre har mistet troen på at markedet virker. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) svarer at det har regjeringen «overhodet ikke».

– CO2-avgiften er et viktig tiltak. Som finansministeren sa, vil regjeringen vente på grønn skattekommisjon som leverer rapport senere i år, for å få ordentlige innspill på hvordan vi best kan skattlegge mer det som forurenser og gi skattelette på det som skaper mer fornybar aktivitet og ikke forurenser, sier hun.

Sundtoft viser også til at regjeringen ble enig med KrF og Venstre om prinsipper for bilavgifter i revidert nasjonalbudsjett i vår.

– Vi opprettholder enigheten om et grønt skatteskifte, men vi trenger noe mer tid.

Den ventingen får Sundtoft lite forståelse for.

– Hvor mye tid trenger hun? spør Jensen og Haltbrekken i kor.

De mener at regjeringen vet hvordan den kan gjøre det dyrere å forurense. Det handler bare om å gjøre det.

LES OGSÅ: – Blir ikke dyrere å forurense i år heller

– Frekt

Leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad, synes regjeringen er frekk når den sier at budsjettet fremmer grønn omstilling.

– De positive tiltakene blir motvirket av storsatsing på veibygging, billigere bensin og fullt trøkk på olje og gass, sier han,

Klimafondet Enova som skal støtte energieffektivisering, industri, klimateknologi og klimavennlig transport får rundt 200 millioner mer å betale ut årlig.

– Men det blir lommerusk hvis man vil skape nye prosjekter i norsk industri og transportsektor, mener Zero.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Langt bak mål

Leder for Stortingets energi- og miljøkomité, Ola Elvestuen (V), mener at sterkere grønt skatteskifte med høyere CO2-avgift blir viktig når KrF og Venstre skal forhandle.

– Vi har gjort en del for å få opp alternativer som biogass, biodiesel og elbilene. Da må vi nå sørge for infrastruktur som gjør dette mulig å bruke og at man over tid har høyere pris på det som gir klimagassutslipp.

Elvestuen mener at regjeringen igjen viser at den ikke har noen egen, offensiv klimapolitikk. Han understreker at Norge har satt tøffe mål for utslippskutt innen 2020, og derfra en reduksjon på 40 prosent innen 2040.

– Det er 15 år. Vi har ingen år vi kan ta pause fra å gjøre noe. Samtidig tvinger utfordringene i olje- og gassnæringen fram et grønt skifte allerede nå, sier Elvestuen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima