Nyheter

Lopper eldre – vernes av Horne

Eldre kvinne fikk regninger for 55.000 kroner fra telefoninnsamlere.

Norge er et eldorado for useriøse innsamlere. Hvem som helst kan ringe inn penger til frivillige organisasjoner fra såkalte callsenter.

Forbrukerminister Solveig Horne (Frp) vil stramme inn lovverket. Men hun går ikke langt nok, mener Forbrukerombudet.

«I dag finnes det ingen offentlig kontroll med innsamling. Det er dessverre flere useriøse aktører som benytter telefonen som innsamlings- og salgskanal. Useriøse aktører gir lite eller ingenting av innsamlingsbidragene til det angivelige, veldedige formålet», skriver Forbrukerrådet i et høringsbrev til Hornes departement.

Gav seg ikke

Mange klager på aggressive selgere og innsamlere som ikke gir seg. Omfanget er rekordstort, opplyser ombudet. Klagesakene er mer enn doblet på fem år; fra 1.032 til 2.361.

LES OGSÅ: Vil stoppe klagestorm mot telefonselgere

Én sak forteller hvilket trykk særlig eldre mennesker settes under av telefoninnsamlere:

• En eldre kvinne fikk regninger fra frivillige organisasjoner for rundt 55.000 kroner fra januar til juni. Kvinnen hadde reservert seg mot telefonsalg fra frivillige organisasjoner i Reservasjonsregisteret.

• Kvinnen tok kontakt med omkring 25 ulike organisasjoner og sa fremtidige henvendelser var uønsket. Flere av organisasjonene benyttet seg av ulike adresser og callsentre som gjorde det særs vanskelig å kontakte dem.

• De fleste organisasjonene mente oppringningene kom som følge av etablert kundeforhold. Kvinnen sendte så 25 skriftlige brev, hvor hun ba om å bli reservert direkte hos de enkelte organisasjonene, og ba om en skriftlig bekreftelse fra samtlige på at hun var slettet fra deres ringelister.

• Men telefonen ble ikke stille og nye fakturaer lå i postkassen. Hun måtte sende gjentatte anmodninger til organisasjonene om å bli slettet fra deres kunderegister. Én organisasjon sendte faktura etter at kvinnen hadde sendt i alt syv brev hvor hun krevde å bli slettet fra registeret.

Mange klager

Innsamlingskontrollen, en frivillig vaktbikkje, forteller om det samme. Mange klager på telefonsalg utført av callsenter på vegne av til dels ukjente frivillige organisasjoner:

– Klagene gjelder manglende respekt for reservering mot telefonsalg og tilsendte fakturaer man ikke har sagt ja til, forteller daglig leder Børre Hagen.

Fjern vernet

Nå mener forbrukerombud Gry Nergård at BLD (Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet) må fjerne vernet som frivillige organisasjoner har, slik at særlig eldre ikke loppes for penger av useriøse innsamlere.

– Dersom man aktivt har reservert seg mot telefonsalg fra frivillige organisasjoner, er det ikke beskyttelsesverdig at disse organisasjonene likevel skal kunne ringe reserverte forbrukerne. Når man har sagt nei til telefonsalg så er det underordnet om det er bidrag til frivillighet som er formålet med oppringningen, sier forbrukerombud Gry Nergård.

I motsetning til forbrukerministeren ser ombudet et behov for å innføre krav om skriftlig tilbud og aksept også for frivillige organisasjoners salg og pengeinnsamling over telefon.

Særskilte behov

I høringsnotatet sier BLD at frivillige organisasjoner skal slippe strammere regler fordi de driver «samfunnsnyttig virksomhet» og har derfor «særskilte behov for å bruke telefonen som innsamlings- og salgskanal overfor reserverte givere og kunder».

Slik kan det ikke være, sier ombudet. Forbrukerens rett til å reservere seg skal veie tyngst, også når det gjelder telefonsalg fra frivillige organisasjoner. Reserverte forbrukere bare kan bli ringt dersom de selv uttrykkelig har bedt om det.

Eldre givere

Den siste kartleggingen av nordmenns syn på telefonsalg, utført av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), sier at:

• det er i de eldste aldersgruppene det finnes flest givere.

• bare en av fire nordmenn blir begeistret for telefonhenvendelser fra frivillige organisasjoner, hele 83 prosent liker svært eller ganske dårlig å få telefoner fra frivillige de ikke gir penger til.

• det er oftere eldre enn yngre som misliker telefonhenvendelser fra frivillige enten de er givere eller ikke.

Mangler vilje

Væpnet med SIFO-kartleggingene angriper Forbrukerombudet Hornes manglende vilje til å fjerne vernet de frivillige har. Legge merke til at det er de eldste som sterkest misliker å bli kontaktet av frivillige organisasjoner, sier ombudet.

I BLD ønsker ikke politisk ledelse å kommentere saken da høringen nettopp er avsluttet.

Les mer om mer disse temaene:

Bjørgulv K. Bjåen

Bjørgulv K. Bjåen

Bjørgulv K. Bjåen er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter