Nyheter

Kvinne «ordinert» til katolsk prest – nektes nattverd

Den katolske kirke anerkjenner ikke kvinnelige prester. Lørdag ble likevel en kvinne «presteviet» i Trondheim. – Hun bryter med kirken og blir utelukket fra sakramentene, sier biskop Bernt Eidvig

– Spørsmålet om kvinnelige prester i Den katolske kirke er en fånyttes kamp, sier Anne Stensvold, professor i religionshistorie ved Universitetet i Oslo.

Denne lørdagen skal en såkalt prestevielse av en katolsk kvinne ha funnet sted i Trondheim. Det skriver Adresseavisen, som først omtalte saken på fredag. Bak «ordinasjonen» står den internasjonale undergrunnsorganisasjonen Roman Catholic Woman Priests. De har i årevis kjempet for at også kvinner skal kunne ta del i en oppgave som er forbeholdt menn: Nemlig å være prest i Den katolske kirke. Siden 2003 har de derfor «viet» kvinner både til prester og biskoper i flere land. Lørdagens «ordinasjon» skal ha skjedd i byens metodistkirke.

LES OGSÅ: Kvinnelige­ katolske­ prester ­arrestert

– Kirken trenger en dytt

Det er den tidligere forsvarsadvokaten fra USA, Christine Hassenstab, som ble «ordinert» på lørdag. Ifølge Adresseavisen ble hun en del av den katolske menigheten i Trondheim da hun flyttet til Norge i 2001. Siden har hun blitt «ordinert» til diakon. I dag driver hun en huskirke i samme by for mennesker som deler hennes syn på kvinnelig prestetjeneste.

Hassenstab svarer slik på Adresseavisens spørsmål om «ordinasjonen» er den rette måten å ta debatten på:

– Den eneste andre muligheten er ikke å gjøre noe. Og vi ser hvor sakte kirken forandrer seg, og hvordan den fortsatt er fordypet i middelalderske seremonier og skikker. Kirka trenger en dytt, og det er bedre å protestere innenfra, enn å stå utenfor døra, sier hun.

LES OGSÅ: Katolske kvinner får ikke stemme

Virker mot sin hensikt

Organisasjonen Også vi er kirken (OVEK) er den norske grenen av en internasjonal katolsk reformbevegelse som mener at kirken bør anerkjenne kvinnelige prester. Leder i OVEK, Hanneke Ørne Bruce, er ikke enig i at «ulovlige» prestevielser er veien å gå for å skape forandring. Tvert imot kan en slik handling virke mot sin hensikt, mener hun.

– Med denne handlingen har Hassenstab valgt å stille seg utenfor kirkens trosfellesskap. Dette er leit og vil sannsynligvis få en negativ innvirkning på det reformarbeidet som stadig pågår innad i kirken, sier Bruce.

Hun var ikke kjent med lørdagens «ordinasjon» da Vårt Land kontaktet henne.

– OVEK blir av mange i kirken sett på som radikale. Når selv ikke vi blir kontaktet når en slik vielse finner sted, så illustrerer det hvor fjern en slik handling er, sier hun.

LES OGSÅ: Den katolske kirke ber kvinner være mindre kresne

Kvinnen underordnet

– Hvordan jobber dere for å skape endringer i dette spørsmålet?

– Vi mener endringer bør gå i den takten kirken trenger, og ikke ved å bryte båndene med kirken, slik man gjør når man tar det skrittet som denne kvinnen gjør, sier Bruce.

Heller ikke religionshistoriker Anne Stensvold tror lørdagens såkalte ordinasjon kommer til å få noen betydning innad i Den katolske kirke.

– Bare det at vielsen måtte utføres i lokalet til et annet kirkesamfunn viser at Den katolske kirke avfeier gyldigheten av denne ordinasjonen.

– Hvorfor anerkjenner ikke Den katolske kirke kvinnelige prester?

– Kort sagt fordi Jesus var mann. Det er logikken. Prestemyndigheten går fra mann til mann; fra Jesus til Peter, fra Peter til biskoper, fra biskoper til prester. I tillegg støtter man seg til et komplimentært syn på kjønn hvor kvinnen er underordnet. Mannen må være den som bestemmer.​

LES OGSÅ: – Pave Frans er for likestilling

– Bryter med kirken

Biskop i Den katolske kirke, Bernt Eidsvig, sier til Adresseavisen at debatten om kvinnelige prester er legitim, men at slik «aktivisme» ikke er bra for ordskiftet. Med prestevielsen bryter kvinnen med kirken. Dermed blir hun automatisk utelukket fra sakramentene, sier han til avisen.

Den nyordinerte presten, Christine Hassenstab, mener biskopen tar feil.

– Ja, vi har brutt kirkeloven, men vi sier som Nelson Mandela da han ble satt fri fra Robben Island: «Det var en urettferdig lov med en urettferdig straff». Kirkeloven er menneskeskapt og ikke i tråd med verdiene i evangeliet, sier hun til Vårt Land.

LES OGSÅ: Blottet bryster i Vatikanets innerste

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter