Verdidebatt

Håp for sekter som JV om mormonere !

Fra religiøs kult til evangelisk kristentroStore deler av sekten Worldwide Church of God ble til det evangeliske kirkesamfunnet Grace Communion International etter at grunnleggeren av samfunnet døde og den nye ledelsen omvendte til å tro på Jesus.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Fra religiøs kult til evangelisk kristentro

Historien om Grace Communion International i kort versjon
Forvandlet av Jesus
Historien om Grace Communion International i kort versjon
På begynnelsen av 1930-tallet, Herbert Armstrong begynte et departement som til slutt ble vår kirkesamfunn. Han hadde mange uvanlige doktriner. Disse han lærte så entusiastisk som til slutt mer enn 100 000 mennesker deltok ukentlige tjenester. Etter at han døde i 1986, begynte kirkeledere å innse at mange av hans doktriner ikke var bibelsk. Disse læresetningene ble avvist, og kirken er nå i full enighet med utsagnet om tro av National Association of Evangelicals. For å gjenspeile disse læremessige endringer, i april 2009, pålydende skiftet navn til Grace Communion International. Dette navnet bedre gjenspeiler hvem vi er og hva vi lærer.

Her er historien om hvordan kirken utvikles og hvordan det endret.

Transformasjon av et kirkesamfunn
Jesus Kristus forandrer liv. Han kan endre en organisasjon, også. Dette er historien om hvordan Herren endret vår kirkesamfunn fra en uortodoks kirke i utkanten av kristendommen, i en evangelisk gruppe som tror og lærer ortodokse doktriner. Historien involverer både smerte og glede. Tusenvis av medlemmer forlot kirken. Inntekt er mindre enn en fjerdedel av hva det en gang var. Men tusenvis av medlemmer gleder seg med fornyet iver for sin Herre og Frelser Jesus Kristus.

Kaptittel en : En kort historie om hvordan GCI (WWG) vokser til
Historien begynner i Oregon, på 1920-tallet. Herbert Armstrong, en avis reklame designer, tatt imot Jesus Kristus som sin Frelser. Han beskrev det i sin selvbiografi:

Jesus Kristus hadde kjøpt og betalt for mitt liv etter hans død. Det virkelig tilhørte ham, og nå fortalte jeg ham at han kunne ha det! Fra da av, dette beseiret ingen gode liv av meg var Guds. Jeg fikk ikke se hvordan det kunne være verdt noe for ham. Men det var hans å bruke som sitt instrument, hvis han trodde han kunne bruke det ....

I overgi seg til Gud i fullstendig omvendelse, fant jeg usigelig glede i å ta imot Jesus Kristus som sin personlige frelser og min nåværende yppersteprest .... Somehow begynte jeg å realisere en ny fellesskap og vennskap var kommet inn i livet mitt. Jeg begynte å bli bevisst på en kontakt og fellesskap med Kristus, og med Gud Fader.

Da jeg leste og studerte Bibelen, ble Gud snakker til meg, og nå har jeg elsket å høre! Jeg begynte å be, og visste at i bønn var jeg snakker med Gud. Jeg var ikke ennå svært godt kjent med Gud. Men man får til å bli bedre kjent med hverandre ved å konstant kontakt og kontinuerlig samtale. Så jeg fortsatte i studiet av Bibelen. Jeg begynte å skrive, i artikkelen form, de tingene jeg lærte.

Som Herbert Armstrong studerte Bibelen, kom han til en rekke uvanlige konklusjoner. Etter hvert begynte han å forkynne og lede små grupper av tilhengere. På begynnelsen av 1930-tallet startet han et radioprogram og et lite magasin.

Armstrong fokusert ofte på områder der hans konklusjoner var forskjellig fra tradisjonelle doktriner. Dette vekket interesse. Han la vekt på uvanlige, den aldri tidligere forstått. Med annonsering teft, skapte han interessen for ulike doktriner ved å lære ting som andre forkynnere ikke gjorde.

De fleste godtok ikke hans uvanlige synspunkter, men han overtalte noen få mennesker som tradisjonelle kirkene var galt, og at han hadde sannheten. Denne lille gruppen støttet radio departementet (først kalt The Radio Church of God, senere kalt The World Tomorrow) og magasinet (kalt The Plain Truth). Økonomi var stramt, men departementet gradvis vokste langs vestkysten av USA.

Flytt til Pasadena, California
I 1947 flyttet Herbert Armstrong til det sørlige California slik at han kunne få bedre tilgang til radiobransjen. Han begynte også en liten skole for å trene ledere for kirken - Ambassador College. Tiden ble kjøpt på flere og flere radiostasjoner, og departementet fortsatte å vokse.

Siden meldingen gikk ut av radio i hele Nord-Amerika, ble de som svarte på meldingen spredt over hele USA og Canada. Unge nyutdannede av Ambassador College ble deretter sendt til ulike byer for å samle de troende i små kirker. Menigheten vokste raskt i 1950- og 1960-tallet. Radioprogrammet ble sendt til England, Australia, Filippinene, Latin-Amerika og Afrika. Kirkens kontorer ble åpnet i en rekke land rundt om i verden. Navnet på kirken ble endret fra "Radio Church of God" til "Worldwide Church of God».

Men veksten begynte å avta i 1970. Kristus kom ikke tilbake i 1975, som mange prester hadde spekulert. Mindre doktriner ble endret, svekke noen medlemmer 'respekt for lære nøyaktighet Armstrongs. Armstrongs sønn (nå avdøde), ansett for å være en arving, ble anklaget for kritikkverdige forhold, og han til slutt igjen med et par tusen andre medlemmer til å danne en annen kirke.

Likevel, mange mennesker fortsatt å bli tiltrukket av Herbert Armstrongs stil og lære, og kirken fortsatte å vokse til han døde i 1986 i en alder av 93. Han forlot et kirkesamfunn som nummerert 120.000 mennesker til stede hver uke. Årlig inntekt nærmet seg 200 millioner dollar. Magazine sirkulasjon var i millioner hver måned, og TV-programmet var en av de to øverste religiøse programmer i Amerika.

Uortodokse doktriner
Som Herbert Armstrong kritisert tradisjonell kristendom, han også tiltrukket kritikk. Mange anså ham for å være leder for en kjettersk sekt. I dag, lederne av denne trossamfunn avvise Armstrongs doktrinære feil. Vi erkjenner at våre feil var dyp og alvorlig, men at Kristus har reddet oss fra dem. Vi vender vår oppmerksomhet nå til lære miks som gjorde Armstrong både interessant og uortodoks.

Tre doktriner var instrumental i Armstrongs konvertering: 1) Gud er Skaperen, 2) Bibelen er sann, og 3) Bibelen endrer ikke sabbaten til søndag. Armstrong ble guidet til denne tredje doktrinen av et medlem av Guds kirke (Seventh Day), en liten gruppe som har noen likheter med Syvendedags Adventistsamfunnet.

Armstrong ønsket å adlyde Gud, og han så i Skriften at Gud befalte sitt folk å holde den syvende dag som sabbat. Selv om de fleste kristne ikke holde den syvende dag, var ingen i stand til å bevise for Armstrong at Gud noen gang autorisert sitt folk til å endre eller ignorere dette budet. Armstrong følte at han måtte velge mellom Bibelen og tradisjon, og han valgte Bibelen. Men han hadde ingen Seminar trening, og heller ikke noen disiplinert studium av kirkehistorien, bibelsk tolkning, eller originalspråkene i Skriften.

Han tenkte at hvis tradisjonell kristendom kan være galt om en så viktig tema, kanskje de tok feil på andre ting også. Armstrong ble skeptisk til all kristen tradisjon, siden han ikke kunne finne bibelske bevis for mange tradisjonelle doktriner. Denne bias mot tradisjonell ortodoksi ble en del av kirkens kultur, og det var en reklame krok som fanget manges interesse.

Armstrong hadde en høy respekt for Bibelen. Hvis Bibelen sier det, var han villig til å forkynne det, uansett hvor vanskelig det kan være. Hans iver er prisverdig - og hans respekt for Skriften gjort sitt budskap mer troverdig. "Ikke tro på meg," han ofte sa, "tror på Bibelen. Blås støvet av din egen bibel, og lese hva det står. "Mange var overrasket over hva de fant, da guidet av Armstrongs skrifter.

Armstrong mente at Jesus er Gud, men han vanligvis ga mye mer vekt på Gud Fader. Armstrong streket Guds rolle som lovgiver, som en som skal følges. Armstrong tok imot Jesus som Herre og Frelser, som et offer for våre synder, som guddommelig. Men han hadde ikke teologisk opplæring for å vite hvordan man skal forene de bibelske data at Jesus er Gud og Faderen er Gud, og likevel er det bare én Gud. Han feilaktig lært at Gud er en familie, og at Faderen og Sønnen er to vesener i denne familien, og at når mennesker er oppstått, vil de være medlemmer av Guds familie.

Armstrong fikk ikke se bibelske bevis på at Den Hellige Ånd var en tydelig person, så han lærte at Den Hellige Ånd var en upersonlig kraft. I denne, hans lære var lik den Jehovas vitner, men det er ingen bevis for at han fikk sin doktrine fra dem. Denne anti-treenighets syn hadde sirkulert i flere grupper.

Armstrong forkynte at frelsen er av nåde ved tro på Jesus Kristus, men han understreket nødvendigheten av å adlyde Gud. En vekt på lov-holder dannet en annen viktig del av kirkekultur. Armstrong mente at hvis en person elsker Gud, vil personen adlyde Guds bud. Hvis en person ikke holder sabbaten, konkluderte Armstrong, og at personen må ikke elske Gud. Dessverre viste han sabbaten som "test bud» - i praksis blir et krav for betraktet som en sann kristen. Andre kirker var falske kirker, barn av djevelen.

I tillegg til den ukentlige sabbaten, Armstrong observert sju årlig Sabbaths, basert på Mosebok 23. Kirkens medlemmer også unngås svinekjøtt, reker og enkelte andre kjøtt (Lev. 11). De ga en tiende å støtte departementet, brukte en annen for å holde den årlige Sabbaths, og i noen år ga en tredje tiende til kirken for sine fattige medlemmer. De økonomiske kravene var høye, men folk var villige til å holde dem. Når en persons skatt er, der hjertet blir også. Medlemmer av kirken hadde sine hjerter i kirken og dens arbeid.

Armstrong lærte at omvendelse innebærer en endring i atferd, at kristendommen innebærer en livsstil. Han fokuserte primært på forbud. Kirkens medlemmer fikk ikke lov til å stemme, tjenestegjøre i militæret, gifte seg etter skilsmisse, gå til leger, bruke kosmetikk, eller observere jul, påske og bursdager. Denne vektleggingen av reglene, men mente at nåden ble sjelden nevnt. Mange medlemmer var lovisk i sitt forhold til Gud, og fordømmende av andre kristne.

Armstrong viste seg som Guds apostel, som fører den ene sanne kirke. Armstrong hadde øverste læremyndighet. Hvis noen var illojal, vil vedkommende mest sannsynlig bli utvist fra kirken fellesskap. (Lovlig, Armstrong var under myndighet av et styre, men de alltid støttet sine beslutninger.)

Armstrong hadde også mange uvanlige ideer om profetien, og disse kan ha vært de mest attraktive læresetninger tatt. Han lærte at USA og Storbritannia er moderne etterkommere av de nordlige ti Israels stammer, og at mange bibelske profetier gjelder derfor de angelsaksiske folkeslag. Han så seg selv som en slutt-tid oppfyllelse av profeti, med et budskap om advarsel for "Israels" folk.

Den store trengsel vil snart starte, advarte han på 1930-tallet, i 1940, i 1950, i 1960, i 1970, og på 1980-tallet - men den gode nyheten er at Kristus kommer snart tilbake og regelen i 1000 år. Denne spådommen var så viktig for Armstrong at det ble sentrum av evangeliet. Det var grunnen til radio- og TV-sendinger ble tittelen "The World Tomorrow." Fremtiden utopi var gode nyheter.

Selvfølgelig, det er mange læremessige feil i denne listen - og vi ville ikke beskrive dem som feil hvis vi ikke forstått hvorfor de var i feil. Vi har jobbet hardt for å informere våre medlemmer om hvor vi gikk galt - og vi sier "vi" ærlig, for dagens ledere i kirken en gang trodde og lærte disse feilaktige læresetninger. Vi har kritisert andre kristne som falske, bedratt, barn av djevelen.

Vi har mye å be om unnskyldning for. Vi er dypt beklager at vi verbalt forfulgte kristne og skapte uenighet og splittelse i Kristi legeme. Vi søker tilgivelse og forsoning.

Kapittel to: En smertefull forandring
Mye av vår doktrinære grunnlag var feil. Og likevel del av det var sant. Noen av våre medlemmer kom fra andre kirkesamfunn, men andre var unchurched folk som hadde litt tidligere eksponering til kristendommen. Folk kom til Kristus, aksepterte hans død for sine synder, og stolte på ham for frelsen. Mange liv ble forvandlet fra synd og egoisme, service og ydmykhet. En spire av liv eksisterte inne i skorpen av feilaktige læresetninger.

Etter Herbert Armstrong døde, at kimen til liv begynte å vokse, bryte av skorpe som hadde gjemt den. Det tok mange år - og mange tårer. Her er historien:

Joseph Tkach Sr.
I 1986, kort tid før han døde, Herbert Armstrong satte Josef Tkach (uttales Ta-cotch) for å være hans etterfølger. Tkach hadde vært en lojal administrator som overvåket alle statsrådene. Han hadde ikke den magnetiske personlighet som Armstrong gjorde, og han tildelt andre mennesker å presentere TV-programmet og skrive artiklene.

Kirken fortsatte å vokse sakte. I 1988 Tkach gjort mindre forandringer i doktrinene. Han forkynte at det var tillatt for medlemmer å gå til leger, ta medisiner, observere bursdager og slitasje kosmetikk. Han innså at mange av de profetiske spekulasjoner, selv om de gjorde TV-programmet og magasin populært, kan ikke bevises ut fra Skriften.

Spørsmål oppstod også om noen av de tingene som Armstrong hadde skrevet, og noen av hans bøker ble ut av omløp inntil videre studier kunne løse spørsmålene. Noen medlemmer ble plaget at kirken ikke lenger undervise de samme tingene som Armstrong hadde, og i 1989, flere tusen medlemmer igjen å danne en annen kirke som bevart Armstrong doktriner.

I 1990, kirken nådde 133 000 i ukes stede. Flere lære endringer ble gjort som Tkach innså at flere av Armstrongs uvanlige oppfatninger, men oppriktig, var ikke bibelsk. Fokus for evangeliet er Jesus Kristus og nåde, ikke profeti eller årtusenet. Budsjettreduksjoner begynte å påvirke TV-sending. Mer Armstrong litteratur ble seponert og / eller redigert.

I 1991 Tkach reviderte kirkens forklaring på hva det betyr å bli født på ny, og bemerker også at mennesker aldri vil bli Gods. Han kunngjorde også en studie om den moderne identiteten til de ti tapte stammer, og aksepterte guddommelighet av Den Hellige Ånd. Medlemskap, oppmøte, og inntektene begynte å avta sakte. I 1992, en fremstående minister og et par tusen medlemmer igjen å danne enda en utbrytergruppe.

I 1993, kirken aksepterte treenighetslæren. Kirken erklærte at korset er ikke et hedensk symbol, at det ikke er en synd å ha illustrasjoner av Jesus, og at kristne kan stemme. Slike endringer kan virke ubetydelig for de fleste kristne, men hver endring var viktig for kirkemedlemmer fordi hver endring angrepet på det sterkeste holdt tro om hvordan vi bør uttrykke vår hengivenhet til Gud. Vår identitet var basert på hvordan vi var forskjellig fra andre, så hver endring måtte forklares ut fra Skriftene og måtte forklare hvordan tidligere forklaringer var ikke riktig.

I 1994 ble TV-programmet kansellert og ansatte ble permittert. Kirken har også forklart til medlemmene som sanne kristne kan finnes i andre kirkesamfunn.

Den mest traumatiske endringen kom i desember 1994: Tkach kunngjorde at de kristne ikke trenger å beholde gamle pakts lover som de ukentlige og årlige Sabbaths, to og tre tiende, og unngå svinekjøtt og reker. På mange måter hadde sabbaten vært den grunn læren om kirkesamfunn, så dette var den største endringen av alt.

Mange medlemmer ikke aksepterer disse endringene. Etter tiår med å forstå deres identitet som kristne i form av og holde på sabbaten, og etter at mange ofre for å holde sabbaten, de kunne ikke lett å akseptere ideen om at det egentlig ikke spilte noen rolle. I 1995, hundrevis av ministre og 12.000 medlemmer igjen å danne en annen valør. Tusenvis mer sluttet å gå i noen kirke, og mange menigheter ble igjen med bare halvparten av medlemmene de pleide å ha. Kirken inntekter falt ytterligere 50 prosent, og hundrevis av ansatte ble permittert. Venner og familier ble splittet. Det var en tid med angst og depresjon.

Noe uventet skjedde også: Mange medlemmer, etter sliter med å forstå lære endring, begynte å oppleve en ny følelse av fred og glede gjennom en fornyet tro på Jesus Kristus. Deres identitet var i ham, ikke i de spesielle lover de holdt. Sabbaten doktrinen ble endret for å være mer bibelsk; resultatet var at medlemmene ble mer åndelig. Medlemmer fokusert mer på deres forhold til Jesus Kristus; de hadde også en økt interesse for tilbedelse. Organisatorisk det doktrinære endringene hadde katastrofale resultater. Men åndelig, de var det beste som har hendt oss.

En annen viktig endring også skjedde i 1995: Joseph Tkach sr døde etter en kort kamp mot kreften. Han utpekte sin sønn, Joe, som hans etterfølger, og styret hedret denne utnevnelsen. Et par ekstra doktriner ble endret senere i 1995: Kirken offisielt avvist doktrinen at angelsakserne stammer fra Israels stammer, og kirken tillot overholdelse av helligdager som jul og påske.

Joseph Tkach jr
Det var en stormende tiår. Nå er Grace Communion International mindre enn halvparten så stor som det pleide å være. TV-tjeneste, en gang en av de største i Amerika, er borte. Kirkens magasin, Christian Odyssey, har nå mindre enn 20.000 abonnenter. Antall ansatte på hovedkontoret er redusert fra 1000 til 40. Vår reduserte inntekter tvang oss til å fjerne mange pastorer fra lønningslisten, og lå pastorer ble valgt for små menigheter.

Ambassador Høyskole / universitet stengt fordi kirken ikke lenger subsidiere den, og dens egenskaper har blitt solgt. Vi gjennomfører nå høgare utdanning for medlemmer og statsråder på nettet, gjennom Grace Communion Seminary. (Link er ekstern) kirkens eiendommer i Pasadena var sterkt underutilized og ble solgt i 2004. kirkelig hovedkvarter er nå i Glendora, California.

Evangeliske menigheter også revurderes sin holdning mot oss. En av de første vennlige gruppene var Haggard School of Theology i Azusa Pacific University; Fuller Theological Seminary også hjulpet. Cult-ser grupper som Christian Research Institute komplimen kirken når det akseptert at treenighetslæren. I 1995, flere evangeliske omfavnet oss som brødre i troen. Vi sitere Foursquare Church spesielt. Vi er takknemlige for de tidlige gester for forsoning.

I 1996 skrev Joe Tkach en artikkel unnskyld til medlemmer og til alle som ble rammet av kirkens feilaktige lære og praksis. Han ba om tilgivelse og samarbeid. Også i 1996, Christianity Today publisert en artikkel om våre lære endringer - "Fra Fringe til Fold," av Ruth Tucker [t. Og i 1997 ble kirken tatt opp som medlem av National Association of Evangelicals.

Våre lære endringer tok ca 10 år. Det var 10 år med uro og enorm reorientering. Vi måtte reorientere oss selv, til å revurdere vårt forhold til Gud. Vår kraftig fall i inntekt krevde en enorm endring i organisasjonsstruktur-og igjen, det var ikke lett, og det var ikke rask. Faktisk er organisatorisk restrukturering tok omtrent like lenge som det doktrinære re-evaluering gjorde.

Hver menighet ble omorganisert. De fleste har nye pastorer-ofte serverer uten lønn. Nye departementer har utviklet seg, ofte med nye ledere i departementene. Multilevel hierarkier har blitt strømlinjeformet, og flere medlemmer har tatt en aktiv rolle som kirker har blitt involvert i sine lokalsamfunn. Lokal kirkerådene jobber sammen for å legge planer og sette budsjetter. Det er en ny start for oss alle.

Kapittel tre: ved et veiskille
Apostelen Paulus, etter hans møte med Kristus på veien til Damaskus, begynte straks å forkynne at Jesus er Guds Sønn (Apg 9:20). Men han ble ikke umiddelbart akseptert i kristne fellesskapet. De kristne i Jerusalem var skeptiske, og det tok en brobygger kalt Barnabas å bringe ham inn i gruppen (vers 26-27). Paul ble snart sendt bort til Tarsus (v. 30).

Gud hadde store planer for Paul - men det tok en god stund for disse planene skal gjennomføres. Paul tilbrakte tre år i Arabia, mange flere år i Tarsus. Det han forkynte og som han nådd, vet vi ikke. Men det må ha vært en tid for Paul å avklare sine tanker. Han hadde hørt argumentene til de første kristne; Han visste godt argumentene til de jødene som ikke trodde på Jesus. Og han hadde unektelig bevis for at Jesus faktisk var Messias.

Paul hadde hjelp fra sin nyvunne kristne venner. Han visste allerede hva de lærte, og de lærte ham mer, og enda han hadde fortsatt mer å tenke på. Hvorfor måtte Messias måtte dø? Hvorfor gjorde jødene ikke akseptere Messias Gud hadde gitt dem? Hvor hadde de jødiske lederne førte dem på avveie? Hvis man kunne være rett med Gud under gamle pakts lover, så hvorfor Gud måtte sende sin Sønn for å dø? Paulus måtte tenke på alle de implikasjoner - tanker vi senere skulle lese i sine brev. Det tok mange år å lage en overgang fra en tilbedelse forankret i Det gamle testamente, en tro basert på den nye pakt.

Paul, som Gud hadde valgt å være en misjonær for hedningene, ventet i kulissene i mange år. Lukas forteller at Paulus var ikke engang rundt når de første hedninger kom inn i kirken (Apg 10). Paul kommer ikke inn i bildet før etter mange jøder hadde allerede blitt en del av menigheten i Antiokia (Apg 11: 20-26). Og det var først etter en tid i Antiokia at Paulus endelig begynte å gjøre misjonsarbeidet som Kristus hadde kalt ham.

Det er noen likheter mellom historien om Paul og vår historie. Vi har røtter i den gamle pakt, og er nå godt plantet i den nye. Vi har omfavnet nåde med glede, og det har vært Barnabas-lignende mennesker som har hjulpet forsone oss med andre kristne, og som har bidratt til å undervise oss. Og likevel det har tatt oss litt tid å forstå vår identitet og vår rolle i den kristne verden.

Vi har ikke noen delusions of grandeur, som vi vil være like stor som apostelen Paulus. Vi har ikke forestille meg at vi vil snu verden opp ned. Vi tror ikke vi vil forandre kirken som Paulus gjorde. Men vi forventer at Gud skal bruke oss til å forkynne evangeliet om Jesus Kristus. Det kan være en nisje som trenger vår spesielle opplevelsen. Kanskje Gud forbereder oss for situasjoner som ikke finnes ennå. Vi vet ikke, men vi er fortsatt klar til å svare på Guds ledelse. Vi legger vekt på nåde, og vi godtar trinitariske teologi.

Hvorfor eksisterer vi?
Når våre grunn doktriner ble endret, noen mennesker hevdet at vi bør bare lukke dørene og fortelle alle våre medlemmer til å gå til autentiske kristne kirker. Ironisk nok, hørte vi ikke dette fra andre kristne kirker, men fra noen av våre egne medlemmer! De var sinte og bitre at Armstrong og hans menighet hadde forårsaket slike smerter i sitt liv ved å lære feilaktige doktriner. De konkluderte med at hans menighet hadde blitt bygget på falske premisser og hadde ingen rett til å eksistere.

Vi erkjenner at mange av våre læresetninger var feilaktige. Vi erkjenner at organisasjonen ikke ville eksistere uten disse feilaktige doktriner. Men vi ikke konkludere med at Jesus Kristus reddet oss som en gruppe bare for å ha oss oppløse. Han har kjøpt og betalt for denne kirken. Den tilhører ham, og vi har fortalt ham at han kan ha det! Hvis det er av noen verdi for ham, kan han bruke det som sitt instrument, og vi er glade for å la ham lede oss. Vi gleder oss over fellesskapet vi har med ham, og vi tror at han allerede har ført oss inn i nytten.

Vår styrke som et kirkesamfunn har en frisk bevissthet om viktigheten av nåde, en høy respekt for Skriften, og en vilje til å gjøre hva den sier. Vi erkjenner at Jesus som vår Frelser og som vår Herre, har forsonet oss til Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Vi gleder oss over konsekvensene av trinitariske teologi. Vi vet at Kristus gjør en forskjell i måten vi lever. Gjennom byrået av Den Hellige Ånd, forvandler han våre liv i denne alderen, og gir oss evig liv i fellesskap med vår Skaper. Jesus er ikke ferdig med oss ennå. Vi er fortsatt formes og formet for hans formål. Vi prise ham og tilbe ham, og søke å kjenne hans vilje for våre liv.

Artikkelen er i helhet kopiert ifra denne hjemme siden (lettere redigert) og oversatt via google transalte https://www.gci.org/aboutus/history

Bilde er av Joseph Tkach jr.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt