Spaltist

Didrik Søderlind, rådgiver i Human-Etisk Forbund og redaktør for Humanist

I en sidegate på Manhattan, i en av New Yorks "brownstones", ligger et lite galleri få vet om. Her henger verker av den russiske kunstneren Nicholas Roerich.

Roerich, som døde i 1947, er nesten glemt i dag. Om noen kjenner til ham, er det gjerne fordi han skapte kostymer og dekorasjon til uroppføringen av Stravinskijs Vårofferet. Men i sin tid var Roerich en ruvende skillelse. Et eksempel er høyhuset rundt hjørnet, som ble bygget for ham.

Roerich var fredsaktivist, poet, botaniker, arkeolog, møbeldesigner. Først og fremst var han maler, og hans fargesprakende, symbolladede malerier solgte. Hans magnetiske personlighet, store skjegg og flagrende gevanter ga ham et guru-image, og det var liten tvil om hvilken lære han sto for. Det er håpløst å forstå Roerichs kunst uten å forstå teosofien.